Hoe maak je je eigen roadmap voor 2022?

Een nieuw jaar; een nieuw begin. De geijkte goede voornemens van een paar kilo’s kwijt of wat vaker gaan sporten kennen we allemaal. Maar misschien heb je op zakelijk gebied ook goede voornemens, zoals aan de slag gaan met digitaliseren. Makkelijker gezegd dan gedaan, want het lijkt een enorm project waarvan je eigenlijk niet zo goed weet waar je moet beginnen. Herken je jezelf hierin? Dan is deze blog voor jou, met een mini stappenplan hoe je je eigen roadmap kunt opstellen voor het nieuwe jaar. Want 2022, dat wordt de road naar succes!

Bepaal je ambities

Om een roadmap te maken, moet je eerst weten waar die toe moet leiden. Die ambitie kan bijvoorbeeld zijn de beste werkgever in de wijde omtrek worden, om op die manier goed personeel aan te trekken. Of misschien wel om betaalbare huizen te bouwen. Wat het ook is, het is de stip aan de horizon, daar waar je als organisatie naartoe wil. Pas als die stip duidelijk is, kun je een plan maken hoe je daar gaat komen. Dat digitalisering een groot onderdeel is van dat plan, dat is wel duidelijk. Want anno 2022 zijn digitalisering en bedrijfsvoering niet meer los van elkaar te zien.

Waar begin je?

Stel aan verschillende personen in de organisatie de vraag: wat moeten we gaan digitaliseren? Hierop zul je, afhankelijk van het werkveld van degene aan wie je de vraag stelt, steeds een ander antwoord krijgen. Door tijd en geld is het hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk om alle ideeën (meteen) uit te voeren. Om iedereen in de organisatie betrokken te krijgen, werkt het vaak het beste om met elkaar te bepalen welke stappen het meeste prioriteit hebben. Stel hiervoor een werkgroep samen met iemand van de directie, financiën, administratie, maar zeker ook een projectmanager of uitvoerder. Met post-its en vervolgens het toekennen van punten kun je samen tot een mooie top 3 komen. Check altijd nog even gezamenlijk of dit echt de drie punten zijn die verder uitgewerkt gaan worden.

Maak een business case

Vervolgens is het zaak om de impact van de top 3 stuk voor stuk uit te rekenen. Hoeveel tijd kun je besparen door te digitaliseren? Hoeveel euro levert dat per jaar op?
Ga vervolgens ook na waarom het in het verleden niet is gelukt om deze punten aan te pakken en wat er dan nu anders is. Dit helpt om vooraf valkuilen te signaleren. Als de top 3 op deze manier helemaal is uitgewerkt, heb je als resultaat een mooi digitaliseringsplan waar je als organisatie mee aan de slag kunt. Belangrijk hierin is om ook een verantwoordelijke aan te stellen, om te zorgen dat alles ook uitgevoerd wordt.

Hulp nodig?

Dit stappenplan is te gebruiken om als organisatie zelf een digitaliseringsplan te maken. Maar hier kunnen we uiteraard ook bij helpen, door middel van een strategiesessie. Neem contact met ons op, dan gaan we samen een sessie inplannen.

Meest recente artikelen

Alle artikelen