Sinds de oprichting in 1987 heeft Van Meijel Automatisering BV zich één belangrijk doel gesteld: de bouw digitaal maken. Want de werkdag van morgen kan echt slimmer, leuker en efficiënter, vinden zij. “Met onze oplossingen willen we de infra, bouw en aanverwante sectoren helpen om die stap naar digitalisering te zetten, waardoor ze echt klaar zijn voor de toekomst”, zegt Victor van de Kaa, relatiemanager bij VanMeijel. Hij adviseert bedrijven bij de transformatie naar een volledig digitaal ondersteund bouwproces.

Digitaliseren en innoveren is cruciaal

We bevinden ons in een tijdperk waar grote technologische veranderingen elkaar snel opvolgen. “Ook de toekomst van de bouw gaat hand in hand met nieuwe technologieën”, volgens Van de Kaa. “Wij hebben een eigen, duidelijke visie die gericht is op de toekomst. Daarbij verliezen wij het dynamische aspect van bouwprojecten niet uit het oog en weten we dat complexe processen uitdagingen met zich meebrengen. En precies dáár kunnen wij het verschil maken. Het verschil wordt namelijk niet gemaakt door zomaar een oplossing naar voren te schuiven. We willen begrijpen hoe we de organisatie slimmer en efficiënter kunnen laten werken. Een goed advies vraagt om inlevingsvermogen en abstract denkvermogen. Want als we de klant begrijpen, begrijpen we de processen en kunnen we verbeteringen adviseren.”

Filosofie in klantaanpak

VanMeijel hanteert een bepaalde filosofie in hoe er met klanten wordt omgegaan. “Dat begint met absolute klantfocus. Daarom hebben we een Customer Success Team, dat primair verantwoordelijk is voor de klanttevredenheid, op elk niveau in de organisatie. Voor het management organiseren we bijvoorbeeld strategiesessies, waarin we wegblijven bij de techniek maar veel meer het gesprek voeren over ambitie, doelen en de rol van digitalisering hierin om dat te verwezenlijken. Met IT verantwoordelijken hebben we periodiek contact zodat de plannen op korte en middellange termijn op elkaar afgestemd zijn”, weet Van de Kaa.

Customer Success Team

Bij het Customer Success Team draait het om klanttevredenheid. Tevens één van de belangrijkste pijlers waar VanMeijel als organisatie op stuurt. Maar hoe bereik je dat? “Allereerst krijgt de klant een vast aanspreekpunt toegewezen. Al het reilen en zeilen van de klant loopt via deze persoon. Eén aanspreekpunt, korte lijnen en snel schakelen dragen bij aan een tevreden klant. Dit vaste aanspreekpunt kan vervolgens intern meerdere facetten van de organisatie aan laten sluiten, maar blijft verantwoordelijk voor het geheel. Belangrijk daarbij is een bepaalde contactfrequentie. Niet altijd heeft de klant direct een vraag, maar soms is even sparren al prettig. Dan wordt voor ons duidelijk waar er eventueel nog wensen of uitdagingen liggen en zitten we kort op de bal. Zo ontwikkelen we door met de klantwensen in je achterhoofd.” Ook wordt er regelmatig gevraagd hoe de klant de samenwerking met VanMeijel zou beoordelen. “Door continu de dialoog aan te gaan en hier lering uit te trekken, kunnen wij onszelf en onze service waar nodig bijsturen of de succesjes ook elders toepassen. En de klant heeft zo hoor- en wederhoor, in goede en minder goede momenten.”

Strategiesessies

“Verder vinden wij het cruciaal dat we een klant goed kunnen adviseren. Daarvoor moet je weten: wat is de meerwaarde? Wat gaat je resultaat brengen? Waar zit het rendement? Of dat nou tijdswinst is, of foutreductie, een kostenbesparing of een stukje professionalisering voor de medewerkers. Om daar achter te komen, werken we bij VanMeijel met strategiesessies, zoals eerder benoemd.” De klant wordt uitgenodigd bij ons op kantoor in Emmeloord, waar ook enkele vertegenwoordigers van het MT bij zitten. Zowel van de klant als van VanMeijel. “Zij zijn de beslissingsnemers en met hen praten we over de routepaden waar we gezamenlijk doorheen gaan lopen, op strategisch vlak. Waar wil je over drie jaar staan? Wat zijn je ambities en ICT doelen? Op basis waarvan worden beslissingen gemaakt? Hoe gaat de samenwerking en wat zijn de verwachtingen? Door deze interactie met de klant leer je elkaar beter kennen, weten wij waar de klant heen wil en hoe wij daarin kunnen faciliteren. Uiteraard mag de klant ook weten waar wij heen gaan als organisatie, wat er op onze roadmap staat. Op basis van die transparantie en de strategische analyse kun je een eerlijk en oprecht advies geven. We maken een digitaliseringsplan waarbij we gezamenlijk bepalen wat de logische stappen zijn.”

Van de Kaa tot slot: “Als je zaken doet met een softwareleverancier, zorg dan dat je kiest voor een bedrijf dat ook cultureel-technisch bij je past, jou begrijpt, uitdaagt en adviseert. Het gaat echt om de processen en de mensen in je organisatie. Want je kunt nog zulke mooie software hebben, pas als de mensen er mee willen werken, volgt het rendement. Daarom vinden wij de ondersteuning in het verandermanagement zo belangrijk.”

Dit artikel is een samenwerking met GWW Magazine, online verschenen in september 2022.


Blijf op de hoogte

via onze nieuwsbrief