M. Verschoor B.V. kiest voor een optimaal kraanverhuur proces

De machinisten van M. Verschoor B.V registreren sinds afgelopen 1 september digitaal hun werkzaamheden met Metacom. Het familiebedrijf groeit en wil een streep zetten door onnodige administratieve lasten. Erik Hans van de Kop, algemeen directeur bij Verschoor: “Door een toenemend aantal projecten, was er een sterke behoefte aan een geïntegreerd systeem.”

De historie

Het in Sassenheim gevestigde Verschoor begon 56 jaar geleden als klein benzinestation. Nadat Maarten Verschoor Senior een keer getuige was geweest bij een aanrijding, ontstond bij hem het idee om zelf een kraan te bouwen voor wegsleepdiensten. Inmiddels zijn de activiteiten behoorlijk uitgebreid en is het familiebedrijf gegroeid tot een internationaal kraanverhuur- en transportbedrijf. Erik Hans: ‘’We focussen ons niet meer alleen op de verhuurtak, maar handelen ook in tweedehands kranen én onderdelen met het bedrijf Used Crane Materials Holland.’’ Het bedrijf telt nu in totaal 115 medewerkers.

Geïntegreerd kunnen werken

In eerste instantie wordt Metacom alleen gebruikt voor de verhuuractiviteiten. Hierbij zijn er zo’n 80 eenheden die verhuurd worden in Nederland, Duitsland, België, Luxemburg én Frankrijk. Voorheen werden de kosten en opbrengsten hiervan bijgehouden in losse systemen. ‘’Dat ging tot op een zekere hoogte prima’’, geeft Erik Hans aan. ‘’Maar door de steeds groter wordende projecten, matchte dit uiteindelijk niet meer met elkaar.’’

De zoektocht naar een passend geïntegreerd systeem werd gestart. Door de positieve ervaringen bij eerdere werkgevers van zowel Erik Hans als andere collega’s met Metacom, was de keuze daarin snel gemaakt.

Een digitaal proces

Globaal bestaat het kernproces voor de kraanverhuur uit de volgende stappen:
De kranen inclusief machinisten en hulpmaterieel worden gepland in de module Middelenplanning van Metacom. Dagelijks worden de werkopdrachten overgezet naar de tablets van de machinisten in Metacom Online;
De machinisten kunnen vervolgens diverse zaken registreren op hun tablet, zoals: het aantal draaiuren, of er een extra stuk hulpmaterieel is ingezet en natuurlijk de ‘schafttijd’;
Ten slotte tekent de opdrachtgever via de tablet van de machinist voor de geleverde diensten.

Een zeer efficiënt proces wat ertoe leidt dat de factuur dezelfde dag nog in de mailbox van de klant verschijnt. Volledig geautomatiseerd: dat is wel zo makkelijk én tijdbesparend.

Samen naar de toekomst

Verschoor en VanMeijel kijken beiden terug op een geslaagde livegang. Erik Hans: ‘’De samenwerking is prettig en afspraken worden altijd goed nagekomen.’’

Daarnaast is Verschoor niet van plan om stil te zitten op het het gebied van digitalisering. Erik Hans: ‘’Zodra bovenstaand proces goed loopt, willen we steeds meer aan Metacom ‘vastknopen’.’’

Verschoor wil hiermee steeds meer inzicht krijgen over de uren en de kilometers die de kranen maken en wanneer een kraan toe is aan onderhoud. Uiteindelijk zal Used Crane Materials, de handelstak van Verschoor, ook met Metacom en Metacom Online gaan werken.

Meer weten over de digitalisering mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op via de chat!

Meest recente artikelen

Alle artikelen