Bouwplatform in de cloud helpt sector bij overstap naar digitaal werken
Bij VanMeijel betekent 2020 een jaar vol vernieuwing. Het is het eerste volledige jaar dat de nieuwe generatie aan het roer staat bij de specialist in bouwautomatisering: de broers Theo en Peter van Meijel. Het is ook het jaar dat stappen worden gezet om het digitale bouwplatform Metacom toegankelijk te maken via de webbrowser. Uiteindelijk worden de bestaande Metacom-applicaties samengebracht in één geïntegreerd cloudplatform. Tegelijkertijd neemt VanMeijel de rol innovatiepartner aan, om bouwbedrijven te helpen met succesvol digitaliseren. Met als doel: bouwbedrijven nog beter ondersteunen in hun bedrijfsvoering. “We leggen zo het fundament voor de toekomst.”
Na het onverwachte overlijden van oprichter en directeur Frans van Meijel een half jaar geleden, hebben zijn zonen Peter en Theo de leiding van het familiebedrijf in Emmeloord overgenomen. Ondanks dat dit onverwachts was, waren de broers zeker niet onvoorbereid op hun nieuwe rol. Beiden werken al jaren in het bedrijf en waren samen met hun vader betrokken bij de ontwikkeling van een langetermijnstrategie. Een nieuwe directie betekent dan ook geen trendbreuk. “Het voelt als een logische stap om het plan dat we samen hebben gemaakt, de nalatenschap van Frans, voort te zetten”, zegt Theo van Meijel.
Een belangrijk onderdeel van die langetermijnstrategie is de vorming van een vernieuwd softwareplatform, waarmee bouwbedrijven hun werk slimmer en efficiënter kunnen uitvoeren. Nu zijn alle geautomatiseerde functionaliteiten van VanMeijel voor de bouw nog ondergebracht in twee soorten oplossingen: Metacom+, met software ter ondersteuning van onder meer logistiek, projecten en financiën; en Metacom Online, gericht op digitalisering van formulieren en werkprocessen op kantoor en op de bouwplaats. Met Metacom Online kan elke medewerker volledig digitaal werken vanaf zijn mobiel of tablet, bijvoorbeeld om gewerkte uren te registreren, schadeformulieren in te vullen of inkoopfacturen af te handelen. Het bedrijf is bezig om die twee pijlers – Metacom+ en Metacom Online – samen te voegen tot één geïntegreerd cloudplatform voor bouwautomatisering.
Wij denken strategisch mee met bouwbedrijven: hoe kun je IT inzetten om bouwprocessen te optimaliseren.
De belangrijkste factor om het cloudplatform te realiseren zijn de klanten, aldus Peter van Meijel. “We willen klanten meenemen om die overstap te maken naar digitaal bouwen. Klanten willen hun processen digitaal ondersteunen om effectiever te kunnen werken, zonder dat ze zich bezig hoeven te houden met de onderliggende systemen. Cloudtechnologie maakt het mogelijk om ze compleet te ontzorgen.
Dit betekent dat klanten met het cloudplatform Metacom via hun webbrowser toegang krijgen tot één scherm, dat alle relevante informatie ver hun bedrijfsprocessen samenbrengt. Processen kunnen op die manier goed op elkaar worden afgestemd. Peter: “Zo kunnen ze veel efficiënter werken.”
Met het nieuwe cloudplatform speelt VanMeijel ook al in op nieuwe opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie. “We leggen een fundament voor de toekomst om producten en processen te verbeteren”, stelt Theo. De afhandeling van facturen bijvoorbeeld, waar vaak een arbeidsintensieve fiatteringsronde aan te pas komt, kan worden versneld en vereenvoudigd. Theo: “Het systeem kan herkennen wat uitzonderingen zijn en de gebruiker helpen waar menselijk aandacht bij nodig is.”
Als IT-leverancier richt VanMeijel zich uiteraard op technologische vernieuwing om producten en diensten te verbeteren. Peter:“Tegelijkertijd gaan we ons als bedrijf steeds meer opstellen als partner in digitale transformatie voor onze klanten. Dat betekent dat we strategisch meedenken over hoe ze IT kunnen inzetten om hun bouwprocessen te optimaliseren.”
Om die ondersteuning te bieden, gaat het IT-bedrijf het vorig jaar gestarte customer successteam dit jaar uitbouwen. Dit team bekijkt hoe klanten succesvol kunnen opereren met behulp van de software van VanMeijel en helpt hen bovendien om alle mogelijkheden van de software optimaal te benutten. Dat gebeurt onder meer met de webinars en workshops die VanMeijel veelvuldig organiseert. “Je merkt dat veel bedrijven behoefte hebben om een stap terug te zetten en te kijken hoe IT hen helpt om hun doelen te bereiken”, aldus Peter. Daar rolt een plan uit met een aanpak en in een tempo dat past bij de klant. Terwijl de ene bouwer zelf veel kennis in huis heeft en over een eigen IT-afdeling beschikt die veel taken zelf kan uitvoeren, heeft de andere meer ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het opleiden van zijn eindgebruikers.
In zo’n dertig jaar tijd is het familiebedrijf uitgegroeid tot ruim honderd medewerkers. De groei zal zich de komende jaren nog wel voortzetten, want digitalisering is de sleutel tot toekomstig succes van bouwbedrijven. Peter: “Frans is dit bedrijf niet gestart met puur groei als motivatie, maar om de bouw verder te helpen. Veel belangrijker is het succes dat klanten met onze software kunnen behalen. Als onze klanten succesvol zijn, zijn wij dat ook.”
Om die klanten goed te kunnen bedienen, moet het bedrijf natuurlijk wel voldoende gekwalificeerde medewerkers hebben. Op een krappe arbeidsmarkt moet je creatief zijn om mensen aan je te binden. Daarom heeft VanMeijel onder meer een tweede vestiging geopend in Eindhoven, vlakbij de Technische Universiteit. Verder biedt het IT-bedrijf jonge hbo’ers en academici traineeships, intensieve opleidingstrajecten waarin ze in een korte tijd worden klaargestoomd tot consultant. Met de versterking van de consultants wil VanMeijel kunnen voorzien in de intensievere ondersteuning van de klanten waarop het bedrijf zich wil richten.
Dit artikel is verschenen in de Cobouw op donderdag 23 januari 2020.
Blijf op de hoogte
via onze nieuwsbrief