0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Wat is het risico van het niet beheersen van de risico’s?

het_risico_van_niet_beheersen_risicos.png

Projectmanagement en projectbeheersing. Over dit onderwerp is al veel geschreven. Uitgebreide theorieën, software om risico’s te managen, rapportages waarmee stakeholders geïnformeerd worden en nog veel meer. Wie kent de handboeken niet? Toch gaat er nog steeds veel mis bij de dagelijkse gang van zaken. Risico’s leiden nog steeds dagelijks tot faalkosten.

Onderkennen van risico's in de voorbereiding
Dit aspect rondom het beheersen en managen van risico's is goed geïmplementeerd. In elke projectmethodiek, in elk handboek, bij elk bedrijf en bij elk project van enige omvang zijn alle mogelijke risico's tijdens de voorbereiding onderkend. Bijvoorbeeld binnen Systems Engineering is veel ruimte voorzien voor het vastleggen en onderkennen van de risico's. Gekoppeld aan eisen, aan objecten, aan functies, aan activiteiten, aan de planning etc. Overal kan op eenduidige wijze risico's worden benoemd en zichtbaar worden gemaakt. En dit is niet voor niets. Het is zelfs een randvoorwaarde om een succesvol project te realiseren. Want dit betekent dat er vooraf nagedacht is over alle wat fout kan gaan. En die kennis is noodzakelijk voor het nemen van de juiste beheer(s)maatregelen.

Het nemen van beheer(s)maatregelen
Op basis van de risico's die tijdens de voorbereiding onderkend zijn, wordt door elke projectverantwoordelijke de nodige beheer(s)maatregelen genomen. Er wordt extra geld geclaimed, extra management, hogere frequentie van rapportage en verantwoording, extra projectadministratie, enzovoort. Het scala van beheer(s)maatregelen waaruit gekozen wordt is groot. Hier is echter wel een grote kanttekening bij te plaatsen. Welke van deze maatregelen zijn feitelijk de normale procedures die gelden voor alle projecten? En welke van deze maatregelen zijn daadwerkelijk geïmplementeerd in dit project voor het beheersen van specifieke risico's?

Risico's tijdens de uitvoering
Kenmerkend van de uitvoering is dat het NU moet gebeuren.Het grootste deel van het budget wordt nu uitgegeven, de planning is krap, resources zijn beperkt beschikbaar enzovoort. Dit is dus ook het moment dat de meeste risico's zich openbaren en een negatieve invloed hebben op het projectresultaat.

En wat heeft de projectleider of uitvoerder nu aan gereedschap beschikbaar om risico's te managen?

Ja, de vooraf onderkende risico's en de genomen beheer(s)maatregelen zijn keurig vastgelegd in een document. Dat misschien in geprinte vorm op het werk beschikbaar is. Of als digitaal document in een mapje op de laptop.
Maar juist nu wil je dat de risico's die zich voordoen snel vastgelegd, gewaardeerd en gerapporteerd worden, zodat NU ook de nodige maatregelen getroffen kunnen worden. Want snel en adequaat reageren is tijdens deze fase van het grootste belang, zo niet van levensbelang.

Wat gaat er mis met het beheersen van risico's tijdens de uitvoering?
Wat nu nodig is, is integrale beheersing van de uitvoering. Eén omgeving waarin alle betrokken partijen alle informatie kunnen vastleggen, waarderen en rapporteren. Op basis waarvan snel de juiste beslissingen en acties uitgezet worden. Maar juist in deze fase van het project is er sprake van gebrekkige ondersteuning. De praktijk van alle dag is als volgt: projectbewaking vindt plaats in een spreadsheet. Elke maand een nieuw document. Verschillende gebruikers met verschillende versies. En lange doorlooptijden om de spreadsheets te verwerken. Zelfs al is de uitvoering in staat om in deze situatie een risico te melden of te rapporteren, dan nog duurt het tijden voordat er maatregelen genomen worden. Het gevolg hiervan is dat de uitvoering vaak gedwongen is om zelf te 'dealen' met deze risico's.

De rol van Cost Control
Cost Control is bedoeld om tijdens de uitvoering de betrokken partijen (zoals uitvoering, projectleiding, inkoop, financieel en management) integraal samen te laten werken en inzicht te geven in het project. Waarbij alle aspecten van het project een eigen plek kunnen krijgen. Hierbij gaat het niet alleen om aspecten als budget, meer- en minderwerk, projectcontracten, producties en de geboekte uren en kosten. Ook risico's en de waardering hiervan hebben een duidelijke plek binnen Cost Control. Daarbij is Cost Control dermate flexibel van opzet dat risico's op die wijze en plaats binnen het project geïmplementeerd kunnen worden die u zelf wenst. Passend binnen uw organisatie, maar op een vaste plaats binnen alle projecten. Zodat ook tijdens de uitvoering het onderkennen van en omgaan met risico's een duidelijke en herkenbare plaats krijgen.

gerelateerde blogs

Wat is er mis met <b>spreadsheets</b> voor <b>projectbewaking</b>?

Wat is er mis met spreadsheets voor projectbewaking?

Iedereen wordt er dagelijks mee geconfronteerd. De kranten staan er vol van. Bedrijven en ‘Brands’ die een korte periode geleden nog als ‘zeer succesvol’ zijn gekenmerkt, verkeren nu in zwaar weer. Surseance van betaling, faillissement, afslanking, reorganisatie, ga zo maar door.

Risicomanagement: <b>Gezond verstand</b>

Risicomanagement: Gezond verstand

Risicomanagement is een hot topic bij DB (FMO)-contracten. Want wat je precies tegenkomt tijdens de bouw, weet niemand. En hoe een gebouw over twintig jaar precies onderhouden wordt, al helemaal niet. Als je de risico’s en bijbehorende beheersmaatregelen eenmaal goed in kaart hebt gebracht, dan is risicomanagement, net als ieder ander werkproces, eenvoudig in te richten met een softwaretool.

Mythes en vooroordelen over <b>Systems Engineering</b>

Mythes en vooroordelen over Systems Engineering

Er bestaan nog steeds veel mythes en vooroordelen over Systems Engineering (=SE)​. SE zou alleen werken voor grootschalige en complexe systemen. De implementatie van de SE methodiek zou duur zijn en het opleiden en trainen van Systems Engineers zou veel te lang duren.

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

corona_nieuwsitem

Maatregelen bij VanMeijel in verband met coronavirus

Naar aanleiding van het advies vanuit de overheid en het RIVM, hebben ook wij maatregelen ingevoerd met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus. Hiermee willen we de balans vinden tussen de gezondheid van de medewerkers van ons en onze klanten, en de continuïteit van uw bedrijfsvoering en onze dienstverlening. De kern? VanMeijel blijft voor u klaarstaan.

Lees verder