Meer grip op je bouwbedrijf met deze drie KPI’s | Cobouw column

“Merken jullie al wat van de gevolgen van de coronacrisis?” is een populaire binnenkomer tijdens een overleg deze dagen. “Nou... ik merk wel dat er steeds scherper wordt ingeschreven op aanbestedingen. We worden allemaal toch een beetje onrustig denk ik”, is het vrijwel unanieme antwoord wat je vervolgens hoort. Gelukkig is hier iets aan te doen.

De scherpe inschrijvingen zijn helaas niet direct te verhelpen, maar de onrust die heerst is wel te controleren. Hoe? Door onderbuikgevoelens te onderbouwen met key performance indicators (KPI’s). KPI’s zijn kengetallen die vertellen hoe goed je het doet op de meest belangrijke aspecten van jouw bedrijf. Bij deze stel ik graag drie KPI’s voor die de komende maanden kunnen helpen om grip te houden op jouw bedrijf.

1) Werkgeluk personeel

Ga eens maandelijks in gesprek met 5 willekeurige collega’s buiten of op kantoor en stel ze de vraag: “op een schaal van 1-10, hoe gelukkig word jij van je werk?” Het gemiddelde van deze cijfers is het resultaat voor die maand. VanMeijel is een digitaliseringsbedrijf, maar zelfs met onze liefde voor technologie geloven wij dat mensen het verschil maken. Uiteindelijk zal het werkgeluk van je personeel de basis zijn voor veel andere resultaten, dus ik zou deze bovenaan je lijst zetten. Scoor je hier laag, dan moet je meer luisteren naar je mensen en je richten op de werkprocessen.

Door deze cijfers leidend te maken ben je in controle in plaats van op de hoogte

2) Pijplijn (= Totale orderportefeuille - gefactureerde bedrag actieve projecten)

Met bovenstaande berekening voor je ‘pijplijn’ zie je in een oogopslag de definitieve vooruitzichten. Je zou de waarde van de pijplijn ook kunnen gebruiken om handvatten te geven bij het inschrijven op nieuw werk. Bijvoorbeeld: komt de waarde van de pijplijn onder de 2 miljoen? Dan gaan we inschrijven met ‘x’ marge en onder de 1 miljoen met ‘y’ marge. Kijk hierbij wat voor jouw bedrijf passend is. Het bedrag in de pijplijn kun je delen door je gemiddelde maandomzet om een indicatie te krijgen hoeveel maanden je op dit moment vooruit kan.

3) Gemiddelde prognose lopende projecten

Tenslotte is het belangrijk om naar de status van je actieve projecten te kijken. Veel bedrijven zijn gewend om uitgebreid terug te kijken naar excel bestanden met resultaten. Hier ben ik geen fan van. Het is goed voor je ego om naar resultaten te kijken, maar de data wordt zelden gebruikt om bij te sturen. Het is dus doelgerichter om je energie te richten op de projectbewaking van je actieve projecten. Als project-KPI zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de som van alle prognoses of het percentage projecten binnen budget. Door deze cijfers leidend te maken ben je in controle in plaats van op de hoogte.

Datagedreven keuzes maken

De term ‘KPI’ klinkt als iets waar managers in kantoren zichzelf belangrijk mee maken. Dit is totaal onterecht. De transitie van het sturen op onderbuikgevoel naar cijfermatig bewaken is een must, òòk voor bouwbedrijven. Elk bedrijf wil rust bewaren zodat ze mooie dingen kunnen bouwen. KPI’s geven je hier het nodige overzicht voor.

Deze column is verschenen in de Cobouw op dinsdag 15 december.

Wil je meer grip op je bouwbedrijf?

Plan een afspraak

Meest recente artikelen

Alle artikelen