0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Hoe kies je de juiste bouwsoftware?

blog-bouwsoftware

Je hebt de knoop doorgehakt, er moet nieuwe software komen. Misschien omdat je bedrijf in een stroomversnelling is geraakt, spreadsheets en losse apps niet meer toereikend zijn, maar vooral omdat je door wil (blijven) groeien. Of omdat je ziet dat je geld kunt besparen of juist extra kunt verdienen door digitalisering. En dan begint er een zoektocht die voor een directeur of manager van een bouwbedrijf bepaald geen dagelijkse kost is, de zoektocht naar de juiste bouwsoftware en de juiste leverancier. Hoe pak je dat dan aan? Dit stappenplan biedt je houvast in het complexe proces van het kiezen van de juiste bouw software.

1. Bepaal welk doel je wilt bereiken
2. Breng de huidige situatie in kaart
3. Maak een wensenlijst
4. Denk na over de randvoorwaarden
5. Selecteer de partij die bij je past
6. Maak heldere afspraken

1. Bepaal welk doel je wilt bereiken
Allereerst is het belangrijk na te denken over de doelen die je wil bereiken. Voor de hand liggen harde doelstellingen die voornamelijk financieel zijn, zoals besparing van FTE’s, meer omzet, kosten besparen. Maar er zijn ook zachte doelstellingen waar je aan kunt denken, zoals meer werkplezier. Een manier om doelstellingen op te stellen is denken aan waar je op dit moment buikpijn van hebt. Dat zijn namelijk de zaken die nieuwe bouwsoftware op moet gaan lossen, oftewel wat je doelstellingen zijn. 

2. Breng de huidige situatie in kaart
Nu de doelen helder zijn kun je beginnen bij de huidige werkwijze. Breng al je processen in kaart. Waar wordt bepaalde informatie bijvoorbeeld opgeslagen en door wie? Hoeveel tijd kost het? Maak vervolgens een lijstje van welke apps, spreadsheets of software er gebruik wordt gemaakt. Dit helpt om inzicht te krijgen en het is ook prettig voor de leveranciers van bouwsoftware waar je later mee in gesprek gaat. Zo kunnen ze jouw bedrijf leren kennen en een softwarepakket aanbevelen dat er het beste bij past.

3. Maak een wensenlijst
Maak een lijst met alles wat er mogelijk moet zijn in de nieuwe situatie, betrek hier vooral medewerkers van diverse afdelingen bij. Dat zorgt voor een compleet beeld, maar je creëert meteen al draagvlak binnen je organisatie voor de nieuwe software. Dit is ook een goed moment om een een projectteam samenstellen, dat uiteindelijk de keuze gaat maken voor een partij en de software. 

Bij het maken van een wensenlijst kun je bijvoorbeeld denken aan zaken die nu niet lekker lopen of erg veel tijd kosten. Daar wil je graag een oplossing voor. Prioriteer vervolgens de punten op de wensenlijst voor het nieuwe erp systeem, welke punten zijn absoluut noodzakelijk en welke punten zijn meer nice to haves. Houd hierbij rekening met wat jullie organisatie het meeste op gaat leveren in de vorm van tijd of geld. Dit kan praktisch zijn wanneer niet alle wensen binnen het budget passen.

4. Denk na over de randvoorwaarden
Dat een nieuw erp systeem een flinke investering is, is duidelijk. Belangrijk is wel om er van tevoren over na te denken hoe groot die investering mag zijn. Kijk niet alleen naar de kosten maar ook naar wat sofware die speciaal is ontwikkeld voor de bouwsector je zal gaan opleveren. Doordat er tijd bespaard wordt, fouten worden voorkomen en zaken zoals meerwerk beter worden geregistreerd kan dit soms behoorlijk oplopen. Reken bijvoorbeeld eens uit  hoeveel tijd een bepaald inefficiënt proces kost per week. Wanneer je dit proces kunt automatiseren, hoeveel tijd en dus geld levert het je dan op? Door op deze manier te kijken, krijg je een helder beeld van de investering je zou kunnen en willen doen.

Een andere randvoorwaarde is tijd. Denk dus ook na over de doorlooptijd van dit project. Zet je verwachtingen op een rij en bedenk welke tijd van het jaar het meest geschikt is. 

Maak stuurgroepen en stel per afdeling een verantwoordelijke aan. Zorg dat die collega’s in de voorbereidende fase ruimte hebben om mee te denken en dat er bij livegang ook tijd is om het nieuwe systeem te leren kennen en ermee te leren werken. 

5. Selecteer een partij die bij je past
Wanneer je een leverancier van bouwsoftware zoekt, ben je misschien al snel geneigd om vooral naar de prijs te kijken. Maar kijk vooral ook goed naar het product, waarin verschilt het ene erp systeem van het andere? Voor standaard processen volstaat een standaard softwarepakket, maar voor welke zaken heb je maatwerk nodig? Vaak zijn dat de processen die uniek zijn voor jouw bedrijf, datgene waar je je als bedrijf in onderscheidt. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij een partij en de aanpak die ze presenteren. Een goede partij begeleidt je bij het traject, helpt je bij de verandering, denkt met je mee en raadt je soms ook dingen af. Uiteindelijk ga je het project voor nieuwe bouwsoftware gezamenlijk aan. Het is een intensief traject dat je niet alleen kunt, samenwerking is essentieel. 

6. Maak heldere afspraken
Vergeet niet goede afspraken te maken wanneer je voor een bepaald software pakket en een partij hebt gekozen. Zorg dat verwachtingen aan beide kanten duidelijk zijn zodat je samen de implementatiefase goed kan doorlopen en snel aan de slag kunt met de nieuwe software.

Wil je weten of Metacom voor jouw bedrijf de juiste software is? Bekijk dan hier onze producten. 

gerelateerde blogs

Uitdagingen omzetten in kansen? <b>5 redenen waarom je nu wilt automatiseren</b>

Uitdagingen omzetten in kansen? 5 redenen waarom je nu wilt automatiseren

Het nieuwe jaar is hier en nieuwe projecten steken de kop op. Het is tijd om de focus te leggen op je core business: het realiseren van projecten en het ontzorgen van de opdrachtgever. Je streeft naar efficiëntere processen, gemakkelijker werken en minder fouten. Een gestroomlijnd bouwproces waarmee het best mogelijke resultaat behaald kan worden. In de dagelijkse praktijk zien we echter nog veel handwerk: papier, apps en spreadsheets. Dit handwerk gaat het genoemde streven niet realiseren. Automatisering kan dit wel. Kortom, nu is de tijd om te investeren in digitalisering. In deze blog geven we 5 redenen waarom.

De <b>4+1 pijlers</b> voor <b>succesvol digitaal bouwen</b>

De 4+1 pijlers voor succesvol digitaal bouwen

In de vorige blog heb je vijf redenen gekregen waarom je juist nù aan de slag moet gaan met digitaal bouwen. Want de beloften van digitaal bouwen zijn groot. Maar.. hoe pak je het nu aan? Wat heb je nodig? Onmisbaar is de techniek. Zonder de huidige technologie zou digitalisering niet mogelijk zijn. En die technologie moet aan bepaalde eisen voldoen, om op een effectieve manier digitaal bouwen te ondersteunen. In deze blog geven we je daarom de 4+1 technologische pijlers.

Evenementen

workshopmetacomonline_klein.png

Digitale workshop Metacom Online | modelleer zelf een bedrijfsproces (vol!)

Wil je leren hoe je zelf papieren werkprocessen kunt digitaliseren of apps kunt bouwen? Je bent welkom bij deze workshop.

Lees verder

case studies

header-plegt-vos-mobiel

Inkoopfacturen automatiseren met IFA Online

bekijk de case study

nieuws

wiu-terugkijken-header

Succesvol digitaal event ‘Werk in uitvoering’ (kijk hier terug!)

Dinsdag 10 november vond het digitale event van VanMeijel plaats: ‘Werk in uitvoering’! De nieuwe invulling was met succes: 400 live viewers keken naar stappen in digitalisering die je nù kunt zetten.

Lees verder