0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Faalkosten omlaag? Beter organiseren bij de voordeur.

voordeur_blogheader_1300x600_web_3.png

Een fascinerend ontwerp maken met een minstens zo mooie uitvoering. Dát is het doel. Echter gebeurt het te vaak dat diverse onvolkomenheden worden geconstateerd wanneer het project is opgeleverd. Zo liet de verkeersdruk toch geen shared space omgeving toe, zijn de ramen in de gang van het ziekenhuis te hoog waardoor verpleegkundigen geen oogcontact krijgen met patiënten, of zijn de wegen niet berekend op het (toenemende) landbouwverkeer. Een greep uit alledaagse fouten in onze wereld. Het gevolg: de bekende faalkosten. Kosten die voorkomen kunnen worden.

Het begint bij de voordeur
Faalkosten zijn voor pak ‘m beet vijf procent gefixeerd. Dat wil zeggen: hier hebben wij geen invloed op. Maar waar de gemiddelde faalkosten in de bouw en infra richting de vijftien procent gaan, zien we dus een variabel gedeelte van tien procent. Deze kosten kunnen we dus gedeeltelijk voorkomen. Hoe? Door beter te organiseren bij de voordeur.

Faalkosten in de praktijk
Een voorbeeld uit de B&U: bij de bouw van een multifunctioneel centrum heb je te maken met vele stakeholders met ieder zijn eigen belangen. De bar mag bijvoorbeeld niet te breed zijn voor de kantinemedewerkster, de sporthal moet voldoende ruimte hebben voor alle sportverenigingen en de bereikbaarheid moet ingericht zijn op mensen die slecht ter been zijn. Kijken we naar de infra, dan kun je als voorbeeld denken aan een rijksweg die met haar kunstwerken gerenoveerd wordt. Om hier na twee jaar een aanpassing (lees: verbreding) op te maken. Het gevolg: afbreken wat je hebt gemaakt en opnieuw opbouwen.

Eén stap terug, twee vooruit?
Dit zijn recent voorbeelden van één stap terug doen om er twee vooruit te gaan. Maar wat een kosten zullen er wel niet gepaard gaan met die ene stap terug. De waarheid zal een tikkeltje genuanceerder liggen, maar met bijvoorbeeld betere verkeerssimulaties én een lange termijn visie hadden wij (de BV Nederland) deze kosten niet gehad. Beter organiseren bij de voordeur dus.

Omarm technologie
Hoe kunnen we de discussie na oplevering verminderen? Door alle stakeholders (constructeurs, kantinepersoneel, sporters, installateurs, etc.) op een toegankelijke manier te betrekken bij het ontwerp. Zo kan iedere stakeholder extra aandacht vestigen op de voor hem/haar belangrijke zaken. Gebruik dus die 3D tekening. Gebruik virtual reality door mensen met een VR-bril door het virtuele gebouw te laten lopen. Uit ervaring weet ik hoe indrukwekkend dit is en hoe gedetailleerd je het ontwerp kan bekijken.

Zo zijn er meer handvatten die je houvast geven. Zorg bijvoorbeeld dat er een specialist aanwezig is, waardoor je eventuele mankementen direct kan veranderen in het ontwerp. Bekijk meteen of het na aanpassing wél naar wens is. Het aantal opleverpunten zal afnemen en de tevredenheid zal toenemen. Wederom door beter te organiseren bij de voordeur.

Digitaliseren: niet morgen, maar vandaag
In deze blog heb ik je laten zien hoe vaak onvoldoende voorbereiding heeft geleid tot ontevreden stakeholders en aannemers achteraf. Juist met de technologie die vandaag de dag wordt geboden, is veel van deze ellende te voorkomen. Omarm dus die nieuwe technologieën en start vandaag nog met de digitale transformatie. Niet alleen voor jezelf, maar óók voor de o zo belangrijke stakeholders om je heen.

 

gerelateerde blogs

<b>5 strategieën</b> om hét <b>digitale bouwbedrijf</b> van de toekomst te worden

5 strategieën om hét digitale bouwbedrijf van de toekomst te worden

Als je aan bouwen denkt, denk je al snel aan asfalt, beton, steen en hout. Niet direct aan digitalisering. Met bits en bytes leg je immers geen weg aan of een kantoorgebouw. Toch zijn er de afgelopen decennia al vele stappen gezet in het digitaliseren van bouwprocessen. Van de calculatie tot de financiële vastlegging in een ERP systeem. Kortom: het gaat best goed. Toch?

<b>Digitaal bouwen:</b> de belangrijkste ontwikkelingen op een rij

Digitaal bouwen: de belangrijkste ontwikkelingen op een rij

“Alle bedrijven worden softwarebedrijven,” zo begint de Cobouw special Bouw & ICT. Ja, ook in de bouw. Alles gaan we digitaliseren via het internet, we koersen op big data en proberen met allerlei programma’s en apps de risico’s van processen zo klein mogelijk te maken. Digitalisering, het is een hot issue: net als BIM en ketenintegratie. Welke kansen doen zich voor?

<b>Machine Learning</b> lonkt naar <b>toekomst van de bouw</b>

Machine Learning lonkt naar toekomst van de bouw

Bedrijven worden meer dan ooit uitgedaagd door technologie. We digitaliseren, koersen op big data en proberen de risico’s van processen zo klein mogelijk te maken. Ook bij VanMeijel zijn we continu aan het innoveren. Innovaties waarmee bouwbedrijven de volgende stap kunnen zetten naar een volledig digitaal bouwproces. Eén van de technologieën in ontwikkeling is Machine Learning. Waar staat Machine Learning voor, wat doen we er mee bij VanMeijel en het belangrijkst: hoe kan dit bijdragen aan de bouw?

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

corona_nieuwsitem

Maatregelen bij VanMeijel in verband met coronavirus

Naar aanleiding van het advies vanuit de overheid en het RIVM, hebben ook wij maatregelen ingevoerd met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus. Hiermee willen we de balans vinden tussen de gezondheid van de medewerkers van ons en onze klanten, en de continuïteit van uw bedrijfsvoering en onze dienstverlening. De kern? VanMeijel blijft voor u klaarstaan.

Lees verder