Faalkosten omlaag? Beter organiseren bij de voordeur

Een fascinerend ontwerp maken met een minstens zo mooie uitvoering. Dát is het doel. Echter gebeurt het te vaak dat diverse onvolkomenheden worden geconstateerd wanneer het project is opgeleverd. Zo liet de verkeersdruk toch geen shared space omgeving toe, zijn de ramen in de gang van het ziekenhuis te hoog waardoor verpleegkundigen geen oogcontact krijgen met patiënten, of zijn de wegen niet berekend op het (toenemende) landbouwverkeer. Een greep uit alledaagse fouten in onze wereld. Het gevolg: de bekende faalkosten. Kosten die voorkomen kunnen worden.

Het begint bij de voordeur

Faalkosten zijn voor pak ‘m beet vijf procent gefixeerd. Dat wil zeggen: hier hebben wij geen invloed op. Maar waar de gemiddelde faalkosten in de bouw en infra richting de vijftien procent gaan, zien we dus een variabel gedeelte van tien procent. Deze kosten kunnen we dus gedeeltelijk voorkomen. Hoe? Door beter te organiseren bij de voordeur.

Faalkosten in de praktijk

Een voorbeeld uit de B&U: bij de bouw van een multifunctioneel centrum heb je te maken met vele stakeholders met ieder zijn eigen belangen. De bar mag bijvoorbeeld niet te breed zijn voor de kantinemedewerkster, de sporthal moet voldoende ruimte hebben voor alle sportverenigingen en de bereikbaarheid moet ingericht zijn op mensen die slecht ter been zijn. Kijken we naar de infra, dan kun je als voorbeeld denken aan een rijksweg die met haar kunstwerken gerenoveerd wordt. Om hier na twee jaar een aanpassing (lees: verbreding) op te maken. Het gevolg: afbreken wat je hebt gemaakt en opnieuw opbouwen.

Eén stap terug, twee vooruit?

Dit zijn recent voorbeelden van één stap terug doen om er twee vooruit te gaan. Maar wat een kosten zullen er wel niet gepaard gaan met die ene stap terug. De waarheid zal een tikkeltje genuanceerder liggen, maar met bijvoorbeeld betere verkeerssimulaties én een lange termijn visie hadden wij (de BV Nederland) deze kosten niet gehad. Beter organiseren bij de voordeur dus.

Omarm technologie

Hoe kunnen we de discussie na oplevering verminderen? Door alle stakeholders (constructeurs, kantinepersoneel, sporters, installateurs, etc.) op een toegankelijke manier te betrekken bij het ontwerp. Zo kan iedere stakeholder extra aandacht vestigen op de voor hem/haar belangrijke zaken. Gebruik dus die 3D tekening. Gebruik virtual reality door mensen met een VR-bril door het virtuele gebouw te laten lopen. Uit ervaring weet ik hoe indrukwekkend dit is en hoe gedetailleerd je het ontwerp kan bekijken.

Zo zijn er meer handvatten die je houvast geven. Zorg bijvoorbeeld dat er een specialist aanwezig is, waardoor je eventuele mankementen direct kan veranderen in het ontwerp. Bekijk meteen of het na aanpassing wél naar wens is. Het aantal opleverpunten zal afnemen en de tevredenheid zal toenemen. Wederom door beter te organiseren bij de voordeur.

Digitaliseren: niet morgen, maar vandaag

In deze blog heb ik je laten zien hoe vaak onvoldoende voorbereiding heeft geleid tot ontevreden stakeholders en aannemers achteraf. Juist met de technologie die vandaag de dag wordt geboden, is veel van deze ellende te voorkomen. Omarm dus die nieuwe technologieën en start vandaag nog met de digitale transformatie. Niet alleen voor jezelf, maar óók voor de o zo belangrijke stakeholders om je heen.


Wil jij de technologie omarmen en digitaliseren?

Neem contact op

Meest recente artikelen

Alle artikelen