0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

5 tips voor het succesvol registreren van uren in de bouw

In de bouw wordt dagelijks grote hoeveelheden uren besteed aan het voorbereiden, realiseren en onderhouden van bouwwerken. Het is dus belangrijk om deze uren zo slim mogelijk in te zetten. Daarom registreren we op grote schaal onze uren om inzicht te krijgen of de uren effectief zijn besteed. In de meest ideale situatie zijn deze gegevens altijd beschikbaar, correct en volledig. In de praktijk valt dit tegen, en wordt urenregistratie gezien als een vervelende administratieve last. Er valt nog een hoop te verbeteren om urenverantwoording echt succesvol te maken.

Wat is belangrijk bij urenregistratie?
Er zijn vele verschillende oplossingen beschikbaar voor het registreren en verwerken van uren. Zo zijn er mobiele apps, specifieke softwarepakketten, prikkloksystemen of wordt gebruik gemaakt van spreadsheets. Optimaal is dit vaak niet. Let er daarom op dat een oplossing voor het registreren van uren voldoet aan de volgende punten:

  1. Zorg voor flexibiliteit
    Het registreren van uren is vaak erg branche- en bedrijfsspecifiek. Zo zijn in de bouw de wensen en eisen voor het registreren van uren bij bouwplaatsmedewerkers (Bouw CAO) en UTA personeel (UTA CAO) verschillend. Waar de geregistreerde uren bij de bouwplaatsmedewerkers de basis vormen voor de loon- en salarisverwerking, zal bij het UTA personeel de uren vaak alleen geboekt worden om inzicht te krijgen in de projectkosten. Daarnaast heeft elk bedrijf zijn eigen informatiebehoefte ten aanzien van uren: bijvoorbeeld op het gebied van reistijden of projecten. Dit vraagt om veel flexibiliteit van een urenregistratie oplossing.
     
  2. Niet alleen digitaliseren, maar ook automatiseren
    Het simpelweg digitaliseren van een urenproces is niet persé een efficiëntere werkwijze. De manier van registreren verandert wel, urenbriefjes worden immers niet meer geschreven maar ingetypt. Echter de verwerkingstijd van de uren blijft hetzelfde als bij het papieren urenbriefje. Dit komt omdat het werkproces erachter niet geautomatiseerd is: dus de controle en verwerking van ingediende uren. Het duurt daarom vaak alsnog minimaal een week voordat alle uren op een project zijn geboekt. Het gevolg is dat je alleen achteraf kunt zien of de uren wel of niet binnen het budget zijn gebleven. Om echt inzicht te krijgen en te kunnen bijsturen op uren is het dus niet alleen belangrijk dat de registratie digitaal verloopt, maar dat het verwerkingsproces erachter ook wordt geautomatiseerd.           
                            
  3. Registreer uren mobiel
    Veel oplossingen die momenteel gebruikt worden voor het registreren van uren, zijn niet via een mobiel of tablet te gebruiken. Dit is erg lastig voor bijvoorbeeld de bouwplaatsmedewerker. De gebruiksdrempel wordt enorm verhoogd waardoor de kans groot is dat uren pas aan het einde van de week worden geregistreerd. Maar wie weet nog precies wat hij op maandagmorgen 11 uur heeft gedaan? Zorg er dus voor dat medewerkers op elk mogelijke manier hun uren kunnen registreren: via tablet, telefoon of laptop.
     
  4. Pas werkwijze aan op medewerker
    Veel medewerkers vinden het vaak helemaal niet leuk om uren te registreren. Het systeem waarin de uren moeten worden geregistreerd is vaak gemaakt om iedereen binnen een bedrijf te kunnen bedienen. Dit zorgt voor zeer onoverzichtelijke schermen, waarbij je vaak niet meer weet wat je wel of niet moet invullen. Zorg er dus voor dat de urenbriefjes per medewerker of werknemersgroep gemaakt kunnen worden, waarbij alleen wordt weergegeven wat relevant is voor de medewerker.
     
  5. Integreer met ERP of salarisverwerking
    De meeste oplossingen voor urenregistratie zijn niet geïntegreerd met een ERP- of salarisverwerkingspakket. Voor een vlotte en correcte verwerking is dit echter wel wenselijk. Het is namelijk erg tijdrovend en foutgevoelig om de urenregistratie in verschillende systemen handmatig in te voeren.

Maak uren registreren weer leuk
Doordat veel oplossingen aan één of meerdere van bovenstaande punten niet voldoen, wordt urenregistratie vaak gezien als vervelend en onnodig. Echter, een goede oplossing voor urenregistratie geeft overzicht en controle. En dat ook nog eens in minder tijd. Zorg er dus voor dat je werkt met een urenregistratie oplossing die aansluit bij je werkzaamheden én werkwijze. Hierdoor wordt het registreren en verwerken van uren weer nuttig en leuk !

gerelateerde blogs

Wat is het verschil tussen <b>native-, web- en hybride apps</b>?

Wat is het verschil tussen native-, web- en hybride apps?

Dagelijks wordt er zowel privé als zakelijk gewerkt met vele apps. Apps zijn simpelweg niet meer weg te denken. Alleen: waar hebben we het eigenlijk over als we spreken over een app? Hierover bestaat zo langzamerhand steeds meer spraakverwarring. Tijd voor een spoedcursus apps.

Waarom verlopen <b>informatiestromen</b> niet <b>optimaal</b>?

Waarom verlopen informatiestromen niet optimaal?

In de bouw worden elke dag grote hoeveelheden informatie verwerkt. Op kantoor én op de bouwplaats: overal wordt informatie bekeken, gewijzigd en toegevoegd. In de meest ideale situatie is die informatie altijd beschikbaar, correct en volledig. In de praktijk loopt de informatieverwerking vaak niet zo soepel en valt er nog een hoop te verbeteren.

Vijf voordelen van <b>cloud</b> en <b>mobile</b> op de bouwplaats

Vijf voordelen van cloud en mobile op de bouwplaats

8 jaar geleden liep ik stage bij een groot Nederlands bouwbedrijf als assistent-uitvoerder. Daar is mij opgevallen hoe weinig gebruik er wordt gemaakt van de digitale mogelijkheden op de bouwplaats. Alles werd op briefjes geschreven, in een map gestopt en aan het eind van de week naar kantoor gebracht. Ook toen waren computers, internet en mobieltjes al voor iedereen beschikbaar. Toch werd er nauwelijks gebruik van gemaakt. Hoe kan dat?

evenementen

Webinar | Tips & tricks middelenplanning

We werken continu aan verbeteringen voor de middelenplanning in Metacom. Tijdens deze webinar staan we stil bij nieuwe ontwikkelingen én geven we je tips & tricks om meer uit het gebruik van het planbord te halen.

Lees verder

case studies

Van Werven realiseert zelf procesinnovaties met Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

De Klerk: van dubbel werk naar efficiënt werken met Metacom+ en Metacom Online

De Klerk Werkendam, een landelijke speler op de civiele markt met focus op Waterbouw & Staalconstructie, heeft gekozen om met Metacom+ aan de slag te gaan. Ook gaat de organisatie de urenregistratie en inkoop-ontvangstbon digitaliseren met het Metacom Online platform. Door op deze wijze te investeren in IT gaat De Klerk bouwen aan de toekomst: op weg naar structurele verbetering en grotere efficiëntie.

Lees verder