5 redenen waarom je nu aan de slag moet met digitaal bouwen

Digitalisering kost, zeker als je het intensief doet, veel tijd en geld. Bovendien gaan de ontwikkelingen zo snel, dat je investering in ICT misschien over een paar jaar toch al verouderd is. Dus waarom niet gewoon achterover leunen en afwachten? Gewoon doen wat je altijd al deed, zonder al die problemen die digitalisering met zich mee brengt. Om de volgende vijf redenen is dat niet zo’n handige strategie.

1. Bouwen wordt steeds complexer

De bouw als branche verandert. Grondstofprijzen stijgen en het is een probleem om goed vakbekwaam personeel te vinden. Tegelijkertijd eisen opdrachtgevers hogere kwaliteit, betere aantoonbaarheid en meer risico’s voor de aannemer. Dit alles zorgt voor meer complexiteit.

Wil je als bouwer zaken kunnen blijven doen, dan zul je de toenemende complexiteit het hoofd moeten bieden. Digitalisering is de meest effectieve manier om grip te krijgen op de complexiteit. Computersystemen zijn namelijk veel beter in het omgaan met grote hoeveelheden gegevens dan mensen.

2. De faalkosten zijn absurd

De bouw staat bekend om haar immense faalkosten. De schattingen lopen uiteen van 8 tot 15 procent. Een willekeurig bouwbedrijf met een omzet van 25 miljoen euro en tien procent faalkosten, verspilt ieder jaar dus 2,5 miljoen euro. Twee en een half miljoen euro! Tegelijkertijd zijn de marges flinterdun. Het is niet ondenkbaar dat bij hetzelfde bedrijf slechts 1,5% resultaat onderaan de streep overblijft. Het halveren van de faalkosten kan de winst voor een dergelijk bedrijf dus verveelvoudigen.

Digitalisering kan een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van fouten tijdens de voorbereiding en de uitvoering. Bijvoorbeeld door vooraf over een 3D-model te beschikken van het te bouwen object, waarop je vervolgens de calculatie, planning en projectbewaking kunt baseren. Of door het gebruik van mobiele apps, waarmee registraties direct en correct zijn vastgelegd in het centrale systeem, zodat overtypen en dubbel werk tot het verleden behoren.

3. Keihard concurrentievoordeel

De druk om een hogere kwaliteit te leveren tegen een betere prijs vraagt om andere en efficiëntere processen. Digitalisering helpt bedrijven om efficiënter te werken, beter te ontwerpen en te calculeren, scherper in te kopen, sneller te factureren, fouten te signaleren tijdens de voorbereiding in plaats van tijdens de uitvoering en ga zo maar door.

De voordelen van digitalisering, het efficiënter werken en het behalen van lagere faalkosten, zullen eerst klein zijn en niet zo opvallen. Maar de resultaten van een bedrijf verbeteren hierdoor, waardoor er meer middelen zijn om te investeren in verdere verbeteringen. Dit is het vliegwiel dat je in je bedrijf aan het draaien wilt krijgen. Als je het goed doet, biedt digitalisering keihard concurrentievoordeel.

4. Veranderen kost tijd

Als we kijken naar de stand van de techniek en de gemiddelde adoptiegraad in de bouwsector, dan kunnen we stellen dat techniek op dit moment niet de beperkende factor is. Kort gezegd: de techniek kan het wel. De uitdaging zit vooral bij de ingebruikname van de techniek. Het succesvol inzetten van nieuwe technieken vraagt om het aanpassen van processen en gedrag.

Het is daarom verstandig om de transformatie naar digitaal bouwen in kleine stappen te doen. Substantieel tijd vrijmaken voor een digitaliseringsproject is een grote uitdaging. Zet daarom consequent kleine stappen en wacht niet (te lang) met starten. Er komt namelijk geen moment dat het rustig wordt om digitalisering aan te pakken. Het moment dat het rustig wordt, is het moment dat je te laat bent en de boot hebt gemist...

5. Nieuwe technologie biedt kansen

De nieuwe technologieën die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld bieden kansen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die het internet en de cloud ons bieden. Dit biedt kansen om bijna overal en altijd de bedrijfsinformatie beschikbaar te hebben en aan te passen. Met als positief gevolg dat veel papierwerk, telefoontjes en potentiële fouten worden geëlimineerd. De volgende toepassingsmogelijkheden dienen zich ook al aan. Wat te denken van Machine Learning en Internet of Things. Deze technieken bieden kansen om bijvoorbeeld efficiënter te plannen, realtime inzicht te verkrijgen en sneller trends te zien.

Tot slot

Er zijn kortom veel redenen waarom je als bouwbedrijf nu bezig zou moeten houden met digitalisering. Feitelijk gaat digitalisering over het voortbestaan van je bedrijf. Het biedt grote kansen om het beter te doen dan ooit, verschil te maken in de markt en het rendement van je bedrijf te verbeteren. Digitalisering is niet iets van morgen of overmorgen. Het is er nu, en je moet er intensief mee bezig.

Je kunt niet wachten.

Aan de slag met digitaal bouwen?

Plan nu een afspraak

Meest recente artikelen

Alle artikelen