0527 61 47 67
Send us an email
Support
Join newsletter

to overview

KWS Infra verwerkt pakbonnen met Bouwintegratie

KWS Infra heeft Bouwintegratie in gebruik genomen voor de verwerking van pakbonnen. Dit betekent dat uitvoerders zelf geen hoeveelheden en prijzen hoeven op te zoeken, maar dat deze informatie volautomatisch volgens de s@les-standaard van de leverancier naar de aannemer gecommuniceerd worden. Het enige dat de uitvoerder hoeft te doen, is de digitale pakbon te controleren en op akkoord te klikken. Dit scheelt niet alleen KWS Infra, maar ook zijn leveranciers aanzienlijk in tijd.

Veel winst met digitaliseren pakbonnen

"Op initiatief van onze leverancier Dyka hebben we ons inkoopproces geanalyseerd en geconcludeerd dat er op het gebied van de digitalisering van pakbonnen de meeste winst te behalen viel", zegt Marcel Linssen, hoofd informatisering bij KWS Infra. "Toen we met de automatisering van dit proces begonnen met een pilot in Leek, waren onze uitvoerders al snel enthousiast. "Waarom hebben we dit niet eerder gedaan en wanneer gaan we dit ook met andere leveranciers doen?" waren hun belangrijkste vragen."

Op termijn schat Linssen de verwerking van een kwart van de 200.000 pakbonnen per jaar te kunnen automatiseren. Dat zou een tijdsbesparing van ruim 4.000 uur opleveren. Linssen: "Op dit moment kun je alleen de pakbonnen van standaardproducten digitaliseren, omdat je een vaste prijs aan het product moet kunnen koppelen. Onze leveranciers van betonmaterialen staan in de startblokken om hun standaardproducten op deze manier aan ons te gaan leveren. Ook zie ik op termijn mogelijkheden voor verhuurders van klein materieel, transporteurs en onderaannemers die standaardproducten of prestaties leveren." Zodra er meerdere leveranciers met de digitale pakbon werken, wil KWS Infra de automatisering van pakbonnen uitbreiden naar al zijn locaties. Een volgend project is de digitale verwerking van inkoopfacturen. "We zijn heel enthousiast over het gemak en de tijdswinst die deze digitaliseringsslag ons oplevert en verwachten bovendien dat er minder fouten zullen voorkomen aantallen op pakbonnen en inkoopfacturen", zegt Linssen.

S@les in de bouw en Bouwintegratie

De Bouwintegratie van VanMeijel faciliteert gegevensverkeer volgens de s@les-standaard. De stichting S@les in de Bouw werd opgericht door Bouwend Nederland om de ketenintegratie in de bouw te optimaliseren door verbetering van de informatie-uitwisseling. Om de communicatie tussen aannemers en hun leveranciers te verbeteren, is de s@les-standaard vastgelegd. Deze omschrijft de berichtenuitwisseling tussen aannemer en leverancier. De standaard beslaat vijf stappen: artikelbestand en prijslijst, order en orderbevestiging, afroep en afroepbevestiging, pakbon en inkoopfactuur.

Vincent van Mourik, s@les-standaard-specialist bij VanMeijel, zegt: "S@les in de bouw had precies gespecificeerd hoe de verschillende berichten eruit moeten zien, maar er was nog geen vehikel om de berichten van de leverancier bij de aannemer te krijgen en andersom. Daarom hebben wij in 2011 Bouwintegratie opgezet. De server zorgt ervoor dat de XML-berichten van de leverancier automatisch worden uitgelezen door Metacom, het ERP-systeem van VanMeijel." Bij de introductie bleken de softwaresystemen van veel leveranciers er nog niet klaar voor om volgens de s@les-standaard te werken, maar dat is inmiddels veranderd. "En anders helpen we ze om hun bestanden om te zetten naar het juiste XML-formaat", zegt Van Mourik. "Het is mooi om te zien dat de uitvoerders van KWS Infra zo tevreden zijn over de nieuwe werkwijze. Je hoeft als aannemer maar één keer te investeren en dan kun je de Bouwintegratie voor al je berichtenverkeer gebruiken."

Meer informatie over Bouwingratie: www.vanmeijel.nl/product/bouwintegratie

blog

Concurrentievoordeel | Column Frans van Meijel

Vaak wordt de stelling geopperd dat je met de inzet van ICT een groot concurrentievoordeel kunt behalen. Ik denk dat dit zeker klopt. Er gaat nu nog veel fout door een gebrek aan de juiste informatie, die ook nog eens niet op de juiste tijdstip en plaats beschikbaar is. Daarnaast is de administratieve last groot gedurende het bouwproces. De inzet van ICT zou dan ook niet meer weg te denken moeten zijn in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Read more

case studies

Van Werven realiseert zelf procesinnovaties met Metacom Online

see the case study

Events

Webinar | De leveranciersbonnen digitaal met Metacom Online

Als bouwbedrijf koop of huur je dagelijks veel in tijdens de uitvoering van een bouwproject. Of het nu gaat om personeel, materialen of materieel: de administratie van de externe bonnen kosten veel tijd. Zeker wanneer de inkopen nog  worden gedaan met een bonnenboekje.

Read more