0527 61 47 67
Send us an email
Support
Join newsletter

to overview

Wat is er mis met spreadsheets voor projectbewaking?

Iedereen wordt er dagelijks mee geconfronteerd. De kranten staan er vol van. Bedrijven en ‘Brands’ die een korte periode geleden nog als ‘zeer succesvol’ zijn gekenmerkt, verkeren nu in zwaar weer. Surseance van betaling, faillissement, afslanking, reorganisatie, ga zo maar door.

Waarom kan dit zo snel gebeuren?
Daar zijn een aantal redenen voor aan te merken. De belangrijkste is dat de wereld om ons heen zeer snel veranderd. Wat vandaag de norm is, is morgen alweer achterhaald. Dit geldt op technologisch gebied, maar zeker ook voor het gekozen businessmodel. Daarnaast geldt dat management niet altijd stuurt op de juiste informatie. Informatie is te laat beschikbaar of voorziet niet in de juiste behoefte. Het ERP-systeem dat deze informatie heeft aangeleverd is alweer enkele jaren geleden geïmplementeerd. En het aanpassen van dat ERP-systeem aan de vraag van vandaag is kostbaar, dus dat is nog even uitgesteld.

Wat betekent dit voor projectbewaking?
Wat geldt voor bedrijfsvoering in het algemeen, geldt op dezelfde wijze voor projectbewaking. Ook bij projecten is sprake van het gebruik van technologie en een gekozen uitvoeringswijze (het 'businessmodel' van het project). Ook bij projecten geldt dat een vooraf gekozen uitvoeringswijze en gebruik van technologie gedurende het project al verouderd kan zijn. Daarom moet ook bij projectbewaking sprake zijn van tijdige, accurate informatie welke voldoet aan de behoefte. En niet alleen aan de behoefte van gisteren, maar zeker aan de behoefte van vandaag en van morgen. Dit vraagt om een flexibele aanpak. De projectbewaking moet niet 'In beton gegoten zijn', maar juist flexibel van aard. Wat is in de praktijk nu flexibeler dan spreadsheets?

Betekent dat projectbewaking per definitie met behulp van spreadsheets moet gebeuren?
Nee, dat is niet de oplossing. Spreadsheets zijn flexibel, daar is geen discussie over mogelijk. Maar naast flexibiliteit is er een belangrijk kenmerk waar spreadsheets niet aan kunnen voldoen. Bouwbedrijven voeren niet één project uit, maar gelijktijdig een groot scala aan projecten. Elk van deze projecten staat op zich, bevindt zich in zijn eigen fase, met een eigen budget, doorlooptijd, scope enzovoort. Op bedrijfsniveau is het van het grootste belang dat deze projecten op dezelfde wijze gerapporteerd worden. Niet alleen op het gebied van presentatie, maar zeker op het gebied van interpretatie. Projecten moeten met elkaar vergeleken kunnen worden, kentallen moeten gelden voor elk project, zodat hierdoor op eenvoudige wijze afwijkingen geconstateerd kunnen worden en tijdig kan worden bijgestuurd.

Goede projectbewaking is daarom gestoeld op twee belangrijke pijlers. Ten eerste de juiste organisatie en werkwijze, zodat informatie tijdig wordt aangeleverd. Daarnaast het juiste gereedschap, om de projectbewaking aan te laten sluiten met de behoefte van de organisatie, waarmee het mogelijk is om aan een veranderde vraag te kunnen voldoen. Projectbewaking moet tegen lage kosten aan te passen zijn aan de behoefte van vandaag, waarbij gewaarborgd blijft dat deze aanpassingen gelden voor alle projecten.

related blogs

{relblog:rel-blog-en-title}

{relblog:rel-blog-en-title}

Risicomanagement is een hot topic bij DB (FMO)-contracten. Want wat je precies tegenkomt tijdens de bouw, weet niemand. En hoe een gebouw over twintig jaar precies onderhouden wordt, al helemaal niet. Als je de risico’s en bijbehorende beheersmaatregelen eenmaal goed in kaart hebt gebracht, dan is risicomanagement, net als ieder ander werkproces, eenvoudig in te richten met een softwaretool.

{relblog:rel-blog-en-title}

{relblog:rel-blog-en-title}

Onder invloed van BIM veranderen werkprocessen en daarmee de werkzaamheden van allerlei mensen in de bouw. Calculatoren bijvoorbeeld. Hun specialistische kennis kan grotendeels worden vastgelegd in een receptenbibliotheek. Maar dat wil niet zeggen dat hun werk verloren gaat, het wordt volgens mij juist leuker!

events

Webinar | Tips & tricks middelenplanning

We werken continu aan verbeteringen voor de middelenplanning in Metacom. Tijdens deze webinar staan we stil bij nieuwe ontwikkelingen én geven we je tips & tricks om meer uit het gebruik van het planbord te halen.

Read more

case studies

Van Werven realiseert zelf procesinnovaties met Metacom Online

see the case study

news

De Klerk: van dubbel werk naar efficiënt werken met Metacom+ en Metacom Online

De Klerk Werkendam, een landelijke speler op de civiele markt met focus op Waterbouw & Staalconstructie, heeft gekozen om met Metacom+ aan de slag te gaan. Ook gaat de organisatie de urenregistratie en inkoop-ontvangstbon digitaliseren met het Metacom Online platform. Door op deze wijze te investeren in IT gaat De Klerk bouwen aan de toekomst: op weg naar structurele verbetering en grotere efficiëntie.

Read more