0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Zie het grote plaatje: Procesintegratie wordt steeds belangrijker in de bouw | Cobouw column

Zie het grote geheel


Mijn dochter wilde nieuwe schoenen, van een bekend sportmerk. De schoenen kostten €90 en ze had er zelf voor gespaard. Tijdens het bestellen van de schoenen heeft ze met drie bedrijfsprocessen van de sportwarenfabrikant te maken gehad: het marketingproces, het logistieke proces en de service afdeling. Vanuit marketing ontving ze een code die haar het recht gaf op 15% korting. Het logistieke proces zorgde ervoor dat de schoenen, zoals beloofd, de eerstvolgende werkdag werden bezorgd. Dat liep dus zoals gepland. De service-medewerker die ze sprak was vriendelijk, toonde compassie en dacht mee aan een oplossing van haar probleem.

De schoenenboer lijkt het dus allemaal goed voor elkaar te hebben. Maar waarom had ze dan de dame van service nodig? Ze had een probleem. Ze had de schoenen op vrijdagavond besteld en kreeg pas op zaterdagochtend de kortingscode. Die 15% korting wilde ze als rechtgeaarde Hollander toch wel graag hebben. Ze kon echter niets meer aan haar bestelling wijzigen. Het enige dat ze kon bedenken was een extra paar bestellen met korting en het eerste paar retourneren. Maar dat kon toch niet waar zijn? Wat een verspilling om die eerste paar schoenen zinloos te sturen en dan te retourneren. Daarom belde ze de service afdeling, waar haar vriendelijk werd uitgelegd dat zij ook geen andere mogelijkheid zagen: ze hadden geen invloed op het logistieke proces. 

Hoe kan het dat de processen los van elkaar goed werken, maar er toch zo’n onhandige situatie ontstaat? Om onze bedrijven beheersbaar te maken, knippen we ze op in kleinere stukken, zoals afdelingen, processen en functies. Met het opknippen wordt het voor ons gevoel beheersbaarder. Een calculator calculeert, de uitvoerder regelt de zaken op de bouwplaats, de directeur rookt een sigaar en telt het geld. Bij het opknippen in kleinere stukken worden echter ook onzichtbare verbanden doorgeknipt. En dat kan voor problemen en inefficiency leiden binnen je bedrijf, zoals mijn dochter heeft ervaren bij het bestellen van de schoenen. Wat je daaraan kunt doen?

''Neem af en toe afstand en probeer het grote plaatje te zien.''

Hoe zijn je processen eigenlijk geïntegreerd? Werken alle mensen binnen en buiten je bedrijf met dezelfde informatie? Is informatie uit het ene proces van waarde voor het andere proces? Is het dan ook beschikbaar op die plek? En is zichtbaar wat een wijziging in het ene proces voor effect heeft op het andere? 

Mijn dochter heeft haar schoenen voor een mooie prijs en is daar blij mee. Maar het proces had echt een stuk efficiënter gekund. Procesintegratie wordt de komende jaren in de hele bouwketen steeds belangrijker. Op allerlei plekken binnen bouwbedrijven wordt informatie gegenereerd die op andere plekken zeer waardevol kan zijn. Hoe beter je hier gebruik van maakt, hoe beter het is voor je bedrijf, je partners en je opdrachtgevers. 

Deze column is gepubliceerd in de Cobouw van 17 december 2019. 

gerelateerde blogs

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

online-help-2

Goed op weg in Metacom vanuit huis met de Online Help

Waar je ook aan het werk bent, je kunt optimaal gebruik maken van het Metacom platform met het Online Helpcentrum. De Online Help is één centrale plek met alle (hulp)informatie, vol instructievideo’s, webinars, tips & tricks en handige links. Maandelijks vullen we de Online Help aan met nieuwe items.

Lees verder