0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Wat zou de ‘bedrijvendokter’ adviseren aan de bouw? | Cobouw column

Cobouw september

Afgelopen week zag ik op RTL-Z een programma over ondernemers, die door een ‘bedrijvendokter’ geholpen worden bij het verbeteren van hun bedrijf. De betreffende onderneemster verkocht make-up producten. Het bleek dat de productie en het verpakken van een potje nagellak haar € 2,05 kostte en de verkoopprijs € 9,90 was. Dat is best een aardige marge, werd er gezegd. Het bedrijf draaide ongeveer 15% winst en toch waren ze niet tevreden. In de bouw dromen we natuurlijk van dat soort cijfers. Maar wat zou zo’n bedrijvendokter de bouw adviseren?

Als je de bouw een beetje kent, dan weet je het natuurlijk al lang. Het maken van fouten in bouwprojecten is een belangrijke reden waarom winst maken lastig is. Voor één slecht lopend project, zijn meerdere goedlopende projecten nodig als compensatie. Maar dat geldt niet alleen voor de projecten die we regelmatig in het nieuws voorbij zien komen, want fouten worden dagelijks op veel kleinere schaal gemaakt. Bijvoorbeeld door het niet registreren van meerwerk: er worden extra kosten gemaakt, maar deze worden niet gefactureerd. Of dat er weken tijd zit tussen de uitvoering van het werk en de facturatie. De vraag is of de factuur dan juist en volledig is en bovendien komt de betaling ook weken later binnen dan nodig is, wat gevolgen heeft voor de liquiditeit. Dit zijn voorbeelden van onopvallende faalkosten, die als je ze bij elkaar optelt, vaak leiden tot schrikbarend grote getallen. Ik denk dat zo’n bedrijvendokter daar even flink op door zou prikken, om te kijken hoeveel pijn het doet. 

“Wanneer je onopvallende faalkosten bij elkaar optelt leiden ze vaak tot schrikbarend grote getallen”

Dus neem eens de tijd om zelf als een bedrijvendokter naar je bedrijf te kijken. Praat er met collega’s over, breng het in kaart. Doe een schatting wat een kleine, onopvallende fout kost. Schat in hoe vaak het per jaar voorkomt en vermenigvuldig dat met elkaar. Grote kans dat je schrikt van de hoogte van het bedrag dat er uit die berekening komt. 

In het programma op RTL-Z worden de problemen natuurlijk daadkrachtig aangepakt en is het doel om het bedrijf in een aantal maanden te verbeteren. In veel gevallen kan dat ook, ook in de bouw. Door samen het bedrijfsproces aan te scherpen. Stappen sneller op elkaar te laten volgen en onnodige stappen te verwijderen. Ook digitalisering kan hierbij helpen, bijvoorbeeld door meerwerk direct vanaf de telefoon of tablet te registreren wanneer het wordt uitgevoerd.

In het TV-programma lijkt het belangrijkste dat er iemand langskomt om de ondernemer met de neus op de feiten te drukken en wakker te schudden. Volgens mij is dit echter niet nodig: je kunt zelf ook heel goed aanvoelen en zien waar de verborgen faalkosten zitten. Maak daarom tijd vrij om hier mee aan de slag te gaan en voer stap voor stap verbeteringen door in je bedrijf. Dan volgt de winst vanzelf. 

Deze column is gepubliceerd in de Cobouw van 17 september 2019. 

gerelateerde blogs

<b>Puppycursus</b> in je bedrijf

Puppycursus in je bedrijf

Ik heb een jonge hond, een Labrador. Hij heet Sammie en is nu ongeveer een half jaar. Elke zondagochtend sta ik met hem op een verlaten parkeerplaats met andere hondenbezitters voor een puppycursus. De naam puppycursus is overigens misleidend, want de pup leert daar niet zo heel veel. Het baasje als het goed is wel.

Hoe de ‘burger-ontwikkelaar’ <b>innovatie</b> drijft

Hoe de ‘burger-ontwikkelaar’ innovatie drijft

Afgelopen voorjaar heb ik van de Hartstichting een training reanimeren gehad. In het FC Groningen stadion, samen met driehonderd andere mensen. Tijdens de training ben ik aangemeld als burgerhulpverlener. Ondanks dat ik als burgerhulpverlener een amateur ben, kan ik wel een belangrijke rol spelen.

Evenementen

Webinar_Header_Essentials_klein

Webinar | Digitaal bouwen nu ook voor MKB bedrijven

Als ondernemer in de bouw of infra heb je dagelijks te maken met verschillende uitdagingen. Projecten worden steeds gecompliceerder en opdrachtgevers stellen steeds meer eisen. Daarnaast leven we in een tijd waarin technologische vooruitgang overgaat in de hoogste versnelling. Digitale toepassingen spelen een steeds grotere rol in alles wat we doen en wat we realiseren. Ook in de bouw.

Lees verder

case studies

Header_vanlenthedalfsen_klantcase

‘In control’ met digitale werkbonnen

bekijk de case study

nieuws

Vink_live_Vanmeijel

Nieuwe B.V. zelfde ERP: Vink Aannemingsmaatschappij B.V. nu ook live met Metacom

Vink is niet gewoon één bedrijf. De Vink Holding bevatte tot kort geleden een afvalverwerkingsbedrijf, een transportbedrijf, een aannemingsbedrijf, een Milieutechnisch Adviesbureau, betonbedrijf én installatiebedrijf. Per afgelopen 1 juli gingen de aannemingsmaatschappij en het milieutechnisch adviesbureau op eigen voet verder. En daar hoort ook een nieuwe ICT omgeving bij.

Lees verder