tracking_pixel
0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Waarom procesbeheersing op de bouwplaats niet optimaal is. En wat je hieraan kunt doen.

Header_blog_procesbeheersing_bouwplaats_niet_optimaal

Bouwprojecten zijn uniek. Omstandigheden kunnen sterk wisselen waardoor projecten anders lopen dan gepland. Snel inspelen op deze veranderingen is dus van cruciaal belang om projecten binnen tijd en budget te bouwen. De informatie waarop projecten worden aangestuurd is echter vaak niet compleet. Of komt te laat. In deze blog lees je wat de oorzaken hiervan zijn. En wat je hieraan kunt doen.

Oorzaak #1. (te) Late verwerking van registraties
Tijdens de uitvoering van een bouwproject vinden er dagelijks vele registraties plaats: denk bijvoorbeeld aan het aftekenen van ontvangstbonnen, het registreren van uren en het goedkeuren van facturen. Veel van deze registraties leggen uitvoerders nog op papier vast. Op een later moment wordt het papierwerk afgegeven op kantoor, waar vervolgens de registraties verwerkt kunnen worden voor betaling van de facturen, het salaris en het maken van rapportages.  

Omdat de administratieve verwerking in veel gevallen pas veel later plaatsvindt, ontbreekt het aan een actueel overzicht én inzicht wat er op een projectlocatie gebeurt. Bij calamiteiten wordt hierdoor pas (te) laat actie ondernomen. Dit leidt tot onverwachte kosten. De rapportages die worden gemaakt op de bouwplaats, verliezen zo snel hun waarde.

Oorzaak #2. Wel digitaal, maar niet geautomatiseerd
Om deze reden wordt er steeds vaker gegrepen naar spreadsheets of het gebruiken van verschillende apps. Zo verlopen de registraties niet meer op papier, maar digitaal. Het simpelweg digitaliseren van de handmatige, papieren processen is echter niet persé een betere of efficiëntere werkwijze. De manier van registreren verandert natuurlijk wel, maar de verwerkingstijd van de registraties blijft hetzelfde omdat het werkproces erachter niet geautomatiseerd is. Zo zullen er bijvoorbeeld nog allerlei handmatige acties verricht moeten worden om de gewerkte uren uit te kunnen betalen. Het verwerken en ingrijpen duurt daarom vaak net zo lang als bij de handgeschreven variant.

Oorzaak #3. Niet mobiel
Verder hebben veel uitvoerders en ander personeel op de bouwplaats nog niet de mogelijkheid om via de smartphone of tablet informatie te bekijken en te registreren. Overzichten van bijvoorbeeld de gewerkte uren of producties zijn alleen te raadplegen vanaf een PC of laptop. Hierdoor is vaak niet de informatie bij de hand wanneer het nodig is.

Wanneer er gewerkt wordt met een ERP systeem is het registreren van informatie een vervelende en lastige klus voor veel mensen: in tegenstelling tot een mobiele app, moeten er vele handelingen worden verricht om bij de juiste functionaliteit te komen. Door deze gebruikersdrempel is er een risico dat informatie niet volledig en tijdig wordt aangeleverd.

Oorzaak #4. Werken met verschillende systemen
Veel van de administratieve registraties die op de bouwplaats plaatsvinden, lopen door verschillende systemen. Een overzicht van de dagnotities, contracten en alle interne en externe kosten zijn door de versnippering aan informatie, moeilijk te maken. Misschien lukt dit alleen de uitvoerder met veel kennis van Excel. Maar dan nog kost het veel moeite om informatie bij elkaar te brengen om een totaalbeeld te krijgen van een project in uitvoering.

Minder zichtbaar is bovendien dat je een procesrisico loopt. Doordat informatie van het ene naar het andere systeem gaat, is er een reële kans op informatieverlies. Dit betekent een mindere kwaliteit van de rapportages, of erger, een onjuist beeld van de werkelijkheid.    

Op naar een betere procesbeheersing
De huidige manier waarop informatie wordt geregistreerd én verwerkt moet dus beter. En het kan gelukkig ook beter. Nieuwe technieken stellen ons in staat om vanaf elk apparaat op elk moment informatie te bekijken en te registreren. Zonder veel moeite kunnen er vanaf een telefoon bijvoorbeeld uren of producties worden geregistreerd, facturen worden goedgekeurd en een dagboek worden bijgehouden. Wanneer deze geregistreerde informatie een onderdeel zijn van een geautomatiseerd werkproces, is informatie direct overal beschikbaar. Zo kunnen mensen op kantoor en op de bouwplaats veel sneller en betere rapportages maken. Hierdoor kan er direct worden ingegrepen wanneer nodig, wat aanzienlijke kosten besparen.

Ons Metacom Online platform is zo’n nieuwe techniek waarmee dit mogelijk is. Op dit platform is de bouwplaats package beschikbaar, waarmee bouwbedrijven direct aan de slag kunnen. Meer weten? Kijk dan hier.

Evenementen

Webinar_cloud_1.png

Webinar | Alles in de cloud: ICT als stromend water

Zorgeloos werken, zonder omkijken te hebben naar beheer? Dat kan. Met Metacom Cloud wordt de bestaande Metacom omgeving ondergebracht in een geavanceerd datacenter: het Metacom Cloud Platform. Hierdoor is er geen omkijken meer naar zaken als technisch beheer, onderhoud en veiligheid.

Lees verder

case studies

businesscase-tol-klein

Efficiënt werken door digitale urenregistratie in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

3 Nieuwe leveranciers

Deze nieuwe leveranciers zijn nu ook aangesloten bij Bouwintegratie.nl

Bouwintegratie.nl, het cloudplatform voor ketenintegratie in de bouw, is weer drie waardevolle leveranciers rijker. Met de komst van MBI de Steenmeesters, Joosten Kunststoffen en Reisswolf telt de SALES standaard inmiddels 24 leveranciers.

Lees verder