0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Waarom CRM een beperkt beeld geeft van je relatie

Blog-header_nocrm.png

Ter ondersteuning van het verkoopproces wordt vaak CRM software gebruikt. Maar wat voegt dit nu eigenlijk toe? Best veel natuurlijk. Naast het beheren van de relatie- en contactgegevens, is er ondersteuning voor je opportunities: de kern van het verkoopproces. Toch zijn er een aantal zaken waar menig bouwer -en verkoper- tegen aan loopt met CRM.

CRM leidt aan tunnelvisie
De meeste CRM applicaties zijn ten eerste vaak een opzichzelfstaand systeem.  Hierdoor is onder andere de relatietabel niet gekoppeld aan het backoffice systeem. Niet handig natuurlijk, want zo zijn er meerdere relatiebestanden in omloop. Op welke informatie kun je dan vertrouwen? Welke is actueel? Daarnaast wordt er geen gebruik gemaakt van de klantinformatie die al in het backoffice systeem voor handen is. Dat is zonde, want dit biedt vaak veel aanvullende informatie.

Ten tweede is het vaak lastig om CRM geheel naar je hand te zetten. Een tekstveld of workflow toevoegen, aanpassen of verwijderen betekent nog steeds vaak programmeren. Dit is én tijdrovend en duur. Door het ontbreken van flexibiliteit sluit daarom het CRM pakket vaak niet geheel aan op de werkwijze in organisaties. Bovendien bevat de applicatie vaak veel onnodige functionaliteit die het voor de eindgebruiker ook nog eens onoverzichtelijk maakt.

Je kunt dus stellen dat veel CRM applicaties leiden aan tunnelvisie: het is niet flexibel en het richt zich uitsluitend op het sales (en marketing) proces, terwijl er zoveel andere afdelingen/ medewerkers betrokken zijn bij de relatie en hierover informatie vastleggen.

Voeg dimensies toe aan salesproces
Om echt goed beslagen ten ijs te komen bij de opdrachtgevers in de bouw, moet je meer weten dan alleen de openstaande offertes en de bezoekverslagen ter voorbereiding op het acquisitiegesprek. Wat dan zoal?

Denk bijvoorbeeld aan het betalingsgedrag. Zeker in onzekere tijden zoals nu is het fijn om te weten wat het betalingsgedrag is van je opdrachtgever.Daarnaast wil je zien wat er al aan omzet is gerealiseerd (en wat er nog valt te halen) in de afgelopen jaren. Zo kun je direct zien of de bestedingen toe- of afnemen. Ook mooi zou zijn als je kunt zien welke uitvoeringsprojecten er momenteel lopen en welke zijn afgesloten.

Het mooie aan bovenstaande is dat dit in veel gevallen al in je back-office is vastgelegd. Alleen nog niet gecentraliseerd op één locatie bij je relatie. En niet voorhanden voor de buitendienst medewerkers.

Stel je voor wanneer dit wel het geval is. Dat je in één oogopslag alle relevante informatie beschikbaar hebt over je relatie. Dat zou natuurlijk geweldig zijn! Zo heb je veel meer dimensies ter voorbereiding op je salesgesprek die invloed hebben op de aanpak en besluitvorming. Daarnaast scheelt het werk: er is geen dubbele administratie van relaties en contactpersonen meer.

Meer informatie om op te sturen
Wanneer je de sales informatie gaat combineren met de financiële informatie uit het backoffice (ERP) systeem, is er voor het management bovendien veel meer inzicht. Denk hierbij aan een dashboard of rapportage waarmee de waarde van de salesfunnel en de performance per verkoper is in te zien. Of meer inzicht in de omzet, orders en betalingsgedrag per klant.

Als je een compleet beeld krijgt van je relaties, kun je de sales inspanningen dus beter verdelen en je richten op de meest kansrijke projecten. Helemaal mooi zou natuurlijk zijn als ook alle gecreëerde offertes, contracten, bezoekverslagen en andere correspondentie per relatie in documentvorm zijn te bekijken.

Is dit wel mogelijk?
De vraag is natuurlijk: is bovenstaande wel mogelijk? Vanaf nu wel! Wij hebben namelijk een app ontwikkeld die deze werkwijze ondersteund en volledig geïntegreerd is met Metacom. Het bevat alle benodigde functionaliteit die een sales medewerker nodig heeft, gecombineerd met alle informatie over een relatie die al in Metacom beschikbaar is. En bovendien is de basis template heel makkelijk en snel naar je hand te zetten: het toevoegen, aanpassen of verwijderen van functionaliteit, velden of workflow is in een mum van tijd gerealiseerd.

We hebben lang getwijfeld of we wel zo’n app moesten maken. Er zijn immers al veel CRM apps in de markt beschikbaar. Maar door de genoemde voordelen van de integratie met Metacom en de flexibiliteit qua aanpassingen en uitbreidingen, hebben we nu een app die vanuit alle invalshoeken informatie weergeeft van je relatie. Eigenlijk is het dan ook geen CRM app meer. Het is meer dan dat. Daarom noemen we het Relatie 360.

Benieuwd wat Relatie 360 voor jouw organisatie kan betekenen? Kijk dan op de webpagina.

gerelateerde blogs

<b>1 jaar Metacom Apps</b>

1 jaar Metacom Apps

Eén jaar na de introductie van Metacom apps hebben we al een behoorlijk aantal apps gebouwd. Veelal ging het om verzoeken op het gebied van digitale werkopdrachten en urenregistratie. Maar er zijn ook meer exotische apps ontwikkeld.

De voordelen van een <b>app</b> met de veiligheid van een <b>ERP</b>-systeem

De voordelen van een app met de veiligheid van een ERP-systeem

In de afgelopen decennia hebben veel bouwbedrijven geïnvesteerd in bedrijfsinformatiesystemen met als doel om financiën en projecten beter onder controle te krijgen. De meeste bedrijven hebben dat nu min of meer voor elkaar. Deze bedrijfsinformatiesystemen kenmerken zich door een sterke gerichtheid op de betrouwbaarheid en volledigheid van cijfers en transacties. De administratie moet gewoon kloppen. Dergelijke systemen leggen een sterke nadruk op vaste processen en informatiestromen.

Snel uw <b>Metacom</b>-processen <b>optimaliseren</b>?

Snel uw Metacom-processen optimaliseren?

Toen ik bijna 10 jaar geleden begon te werken bij VanMeijel was het werken met Metacom vooral heel erg administratief. In die tijd kreeg je de eerste smartphones, maar nog niet zoals we die nu kennen. Mobiel internet was er eigenlijk niet, hoogstens stuurde je een klein fotootje per MMS.

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

online-help-2

Goed op weg in Metacom vanuit huis met de Online Help

Waar je ook aan het werk bent, je kunt optimaal gebruik maken van het Metacom platform met het Online Helpcentrum. De Online Help is één centrale plek met alle (hulp)informatie, vol instructievideo’s, webinars, tips & tricks en handige links. Maandelijks vullen we de Online Help aan met nieuwe items.

Lees verder