0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Vijf voordelen van cloud en mobile op de bouwplaats

bouwen_in_de_cloud_blog.png

8 jaar geleden liep ik stage bij een groot Nederlands bouwbedrijf als assistent-uitvoerder. Daar is mij opgevallen hoe weinig gebruik er wordt gemaakt van de digitale mogelijkheden op de bouwplaats. Alles werd op briefjes geschreven, in een map gestopt en aan het eind van de week naar kantoor gebracht. Ook toen waren computers, internet en mobieltjes al voor iedereen beschikbaar. Toch werd er nauwelijks gebruik van gemaakt. Hoe kan dat?

Als je ergens maar lang genoeg blijft, dan wen je aan de situatie en ga je er in mee. Na 5 maanden zat mijn stage erop, maar mijn verbazing bleef: waarom verloopt bouwadministratie met aantekeningen op briefjes, terwijl het zoveel efficiënter en gemakkelijker kan?

Nu, acht jaar verder, zijn de technologische mogelijkheden om communicatie in de bouw te verbeteren verder toegenomen. Zeker met de opkomst van de smartphones en tablets. Helaas is de werkwijze bij de meeste bouwbedrijven nog steeds dezelfde. Blijkbaar is nog niet iedereen bereid te investeren in de inzet van cloud en mobile om bouwadministratie en – communicatie te verbeteren. Daarom hierbij vijf voordelen van de inzet van cloud en mobile die niet alleen laten zien dat het prettiger werkt voor de uitvoerder, de medewerkers en de ketenpartners, maar dat het ook geld oplevert.

1. Je bespaart tijd
Als een uitvoerder op de bouwplaats een aantekening maakt, dan kost dat tijd. Als hij vervolgens naar de bouwkeet loopt om het op zijn computer in te voeren, kost dat weer tijd. Als dan op kantoor een collega het nog eens over moet typen om het in een ander systeem over te nemen, kost dat nog meer tijd. En als de onderaannemer die er iets mee moet doen, vervolgens terugbelt omdat hij de situatie niet begrijpt, dan kost dat alles bij elkaar heel veel tijd. Veel meer dan wanneer de uitvoerder ter plekke met zijn tablet een fotootje en een aantekening had gemaakt en doorgestuurd naar de cloud-portal waar de uitvoerder ook toegang tot heeft.

2. Je verplaatst administratie naar de bron
Uitvoerders moeten heel veel administratie doen en niet alles heeft hierbij de eerste prioriteit. Je kunt hier iets aan doen door medewerkers sommige handelingen zelf te laten doen. Urenregistratie bijvoorbeeld. Als je medewerkers geen papiertje laat inleveren, maar de uren meteen laat invoeren op een smartphone, ontlast je de uitvoerder. Bovendien kunnen medewerkers op deze manier gemakkelijk dagelijks hun uren invoeren, in plaats van wekelijks. Dit maakt de invoer waarschijnlijk nauwkeuriger en geeft de projectleider actueler inzicht in de gemaakte uren.

3. Informatiestromen worden nauwkeuriger en vollediger
Dat administratie nog wel eens wil blijven liggen bij de uitvoerder, heeft ook gevolgen voor de foutgevoeligheid. Als hij bijvoorbeeld een aantekening maakt over een bestelling die arriveert, maar die ’s avonds of de volgende dag pas op een computer invoert, kan het zijn dat hij sommige specificaties niet meer precies weet. Had hij op zijn tablet meteen de inkooporder kunnen raadplegen en accorderen of aanpassen, dan was de administratie meteen volledig en op orde geweest.

4. Je ketenpartners weten waar ze aan toe zijn
Niets is vervelender voor een toeleverancier dan na te moeten bellen over bepaalde hoeveelheden of maten die al lang bekend zijn en te horen te krijgen dat degene die er meer over weet er niet is, of de juiste papieren niet bij de hand heeft. Die toeleverancier gaat echt liever naar een cloud-portal waar hij de benodigde, actuele informatie zelf op kan zoeken. Dat scheelt de uitvoerder trouwens ook weer administratie.

5. Je kunt communicatie beter vastleggen en terugvinden
Waar veel over de telefoon gebeurt, kan ruis ontstaan. Mailtjes kunnen kwijtraken of verwijderd worden. Mocht er achteraf onduidelijkheid ontstaan over gemaakte afspraken, dan is het moeilijk of soms zelfs onmogelijk om deze terug te vinden. In het geval van meerwerk kan dat het bedrijf geld kosten. Cloud en mobiele toepassingen kunnen hierbij uitkomst bieden. Bijvoorbeeld doordat de uitvoerder bij meerwerk een foto en aantekening uploadt over de situatie en de opdrachtgever via hetzelfde systeem akkoord geeft. Dan kan er achteraf geen discussie ontstaan.

Bron: maxedy

gerelateerde blogs

Wat is de <b>waarde</b> van een app?

Wat is de waarde van een app?

We zijn niet gewend veel voor apps te betalen. En dat terwijl we ze wel graag gebruiken. Hoeveel heb jij er bijvoorbeeld op je mobiele telefoon? Ik dertig, waarvan ik ongeveer de helft regelmatig gebruik. Ze helpen me bijvoorbeeld effectiever te trainen, rekeningen op tijd te betalen en lekkere afhaalmaaltijden te vinden. Maar zou je de waarde van een app ook in geld kunnen uitdrukken?

De voordelen van een <b>app</b> met de veiligheid van een <b>ERP</b>-systeem

De voordelen van een app met de veiligheid van een ERP-systeem

In de afgelopen decennia hebben veel bouwbedrijven geïnvesteerd in bedrijfsinformatiesystemen met als doel om financiën en projecten beter onder controle te krijgen. De meeste bedrijven hebben dat nu min of meer voor elkaar. Deze bedrijfsinformatiesystemen kenmerken zich door een sterke gerichtheid op de betrouwbaarheid en volledigheid van cijfers en transacties. De administratie moet gewoon kloppen. Dergelijke systemen leggen een sterke nadruk op vaste processen en informatiestromen.

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

corona_nieuwsitem

Maatregelen bij VanMeijel in verband met coronavirus

Naar aanleiding van het advies vanuit de overheid en het RIVM, hebben ook wij maatregelen ingevoerd met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus. Hiermee willen we de balans vinden tussen de gezondheid van de medewerkers van ons en onze klanten, en de continuïteit van uw bedrijfsvoering en onze dienstverlening. De kern? VanMeijel blijft voor u klaarstaan.

Lees verder