0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

The war for talent winnen? Dit is de tijd om na te denken over anders werken

Header blog The war for talent

Als vader van drie dochters valt me de laatste tijd steeds vaker wat op. Mijn communicatie met mijn nageslacht stagneert. Ik bereik ze niet meer. Ze luisteren niet. Terwijl ik zo duidelijk praat. Ook met de articulatie was niets mis. Eerst dacht ik dat het probleem zich alleen voordeed bij de oudste twee. Maar met die kleine smurf van zes begint het nu ook. Ik voel me alleen, krijg geen reactie meer. In mijn rol als vader ben ik mislukt; mission failed. Vanuit mijn studie heb ik geleerd hoe ik problemen aan moet pakken. Eerst observeren, analyseren en interpreteren en dan de oplossing definiëren. Ik had niet gedacht dat ik de theorie vanuit de bedrijfskunde ooit toe moest passen op mijn eigen gezinssituatie.

Met nog een achtergrond in de reiswereld en nu enkele maanden ervaring in de omgeving van de bouw, is het leuk vergelijkingen te maken. Er zijn verschillen tussen de reiswereld en de bouw, dat zeker. Er zijn ook overeenkomsten. Eén hiervan is de krapte op de arbeidsmarkt. De bouw schreeuwt om personeel. De tekorten zijn aanzienlijk en door de verwachte uitstroom van medewerkers die voldoende dienstjaren hebben opgebouwd, zal dit probleem niet minder worden. Instroom van personeel is essentieel om de tekorten op te vullen, zeker met de vraag naar woningen en de ambitieuze plannen uit de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen hiervoor. 

War for talent
Voor een klein deel zal deze nieuwe instroom bestaan uit carrière-switchers vanuit andere branches. Het grootste deel zal echter moeten komen uit carriere-starters. Bijna zonder uitzondering zijn dit de millennials van deze tijd. Hierin verschilt de bouw niet aanzienlijk van andere branches; in veel sectoren is de war for talent in volle gang. En sommige bedrijven doen het daarbij beter dan anderen; onlangs las ik een artikel van accountantskantoor EY, waaruit bleek dat 80% van het personeelsbestand komt uit de Generation Y en Z. Wie wel eens op het kantoor van Booking.com is geweest, zal weinig grijze haren hebben gezien. Ook op het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum, waar het heel gebruikelijk om tussen de middag met je collega’s een Zumba-les te volgen, lopen veel mensen rond die de dertig nog aan moeten tikken.

Bedrijven die er succesvol in zijn om jonge mensen aan te trekken, hebben veelal één ding gemeen. Ze maken het ‘leuk’ om er te werken. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren die geboren zijn na 1985 de keuze voor een werkgever niet alleen maken op basis van de arbeidsvoorwaarden. Ergens bij horen, onderdeel van een community zijn en een fijne balans tussen privé en zakelijk, zijn argumenten waarom werkgevers interessant gevonden worden. De tijd van het scientific management, waarbij bazen opdrachten geven en medewerkers uitvoeren, is niet meer. Tenminste, als een werkgever interessant gevonden wil worden voor jonge mensen. 

Wil je als werkgever gevonden worden en onderscheidend zijn? Dan kun je als bouwbedrijf niet anders dan juist nu na te denken over digitalisering.

Andere eisen
Hiërarchie en autoriteit zegt een millennial niet veel. Op het wereldwijde web, de plaats waar millennials sociale contacten leggen en onderhouden, is iedereen gelijk. In een werkomgeving is een baas geen baas meer, en een medewerker geen medewerker. Als werkgever interessant zijn voor jonge mensen, gaat niet alleen over het salaris. Het gaat ook over ontwikkelmogelijkheden. Over de balans privé versus werk. En over de sfeer tussen werkgever en werknemer. En dus over de manier waarop een werkgever met zijn mensen communiceert en contact onderhoudt. 

En in dit kader valt mij wel iets op. In de reiswereld is papier not-done. Vliegtickets zijn feitelijk geen tickets, maar een QR-code op een Apple Watch. Als ik vroeger moest reizen, dan vond ik de gate van mijn vliegtuig via een interactieve kaart van de luchthaven op mijn iPhone. Zo anders is dit in de bouwsector. Ik verbaas mij erover dat werkopdrachten worden geprint. Dat uren op een werkbon of weekstaat worden ingevuld. Dat een boekhouder uren overtypt in een salarispakket. Dat Excel, hoe krachtig als systeem ook, vaak de basis vormt voor berekeningen, calculaties en registraties. Ik wil niet stellen dat dit fout is, zeker niet. Maar juist omdat de huidige tijd ons dwingt om anders te kijken naar ons personeelsbestand en de aanwas van nieuwe mensen, is de vraag die opkomt hoe bouwbedrijven zich onderscheiden in de zoektocht naar personeel. Hoe zij interessant gevonden worden door millennials die elkaar digitaal ontmoeten, die online gesprekken voeren en die papier associëren met de rol waarmee je ‘s avonds het aanrecht nog even afveegt. Al willen mijn dochters dat laatste ook wel eens overslaan. 

De toekomst
Om als werkgever gevonden te worden en onderscheidend te zijn, kunnen bouwbedrijven niet anders dan juist nu nadenken over digitalisering. De tijd van papier op de bouwplaats gaat, en is waarschijnlijk al voorbij. Een mobiele telefoon is geen telefoon meer, maar het portaal en een communicatiekanaal waarmee jonge mensen toegang tot de wereld zoeken. Waarmee zij met hun vrienden contacten leggen en onderhouden. En waarmee zij ook met hun werkgever willen communiceren, voor, tijdens en na hun werk. Waarom zouden we die kans niet met beide handen aangrijpen?

Werkgevers die hierop inspelen, zullen in de war for talent een voorsprong opbouwen en krachtiger uit de strijd komen. En dit is geen utopie. Bij VanMeijel weten we als als geen ander hoe het is om bouwbedrijven te helpen om efficiënter met medewerkers te communiceren. Om de bouwplaats aan te sluiten bij de binnendienst. Om medewerkers te betrekken bij de organisatie en voortdurend, op een manier die zij van een werkgever verwachten, met hen in contact te staan. Zo dragen we niet alleen bij aan een efficiënter werkproces, maar ook aan een optimale tevredenheid van werknemers. En helpen wij bouwbedrijven om sterker uit de war for talent te komen. 

Thuis ben ik ook tot dit inzicht gekomen. Als ik mijn dochters wil bereiken, dan heeft praten geen zin. Maar als ik een bericht stuur via Instagram, heb ik binnen een minuut een reactie. Waar ik vroeger onderaan de trap stond te roepen dat het eten klaar was, stuur ik nu een Appje in de gezinsapp. Voor de kleinste, die nog niet kan lezen, stuur ik een emoticon met een bord frietjes. Begrijpt ze direct. Met een simpele aanpassing van mijn communicatiemethode, bereik ik meer effect. En ben ik een interessante papa geworden. 


 

gerelateerde blogs

Evenementen

webinar-ifa-online-klein-2021

Webinar | Slim omgaan met je inkoopfacturen? Digitaliseren met IFA Online

Bouwbedrijven hebben dagelijks te maken met talloze inkomende facturen. Het verwerken van deze facturen kost vaak veel tijd. Binnenkomende facturen worden op verschillende manieren naar diverse personen doorgestuurd om goedkeuring te krijgen voor de betaling. Kan het simpeler? Volgens ons wel.

Lees verder

case studies

Header_vanlenthedalfsen_klantcase

‘In control’ met digitale werkbonnen

bekijk de case study

nieuws

Header_vanlenthedalfsen_cobouwartikel

Van Lenthe Dalfsen: ‘‘Samen naar de digitale toekomst’’ | Cobouw artikel

De samenwerking tussen Van Lenthe Dalfsen en VanMeijel als softwareleverancier was altijd al goed. De samenwerking als strategische partners is zo mogelijk nog beter. Harold van Lenthe en Wouter Hulleman vertellen over deze verandering én over de nieuwe verwerking van de werkbonnen. “Oudere collega’s vertellen nu zelfs anderen over de voordelen van de nieuwe app.”

Lees verder