0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Hoe “stroomversnelling” laten slagen?

Blog-headers-hoe-stroomversnelling-laten-slagen.png

Vorige week las ik op de cobouw.nl de blog “stroomversnelling” mislukt. 'De Stroomversnelling' is een samenwerkingsverband van bouwbedrijven, corporaties en leveranciers, om meer dan honderdduizend woningen in 2020 energieneutraal te krijgen. De teller staat momenteel op ongeveer zevenhonderd. Redenen voor de mislukking worden o.a. in het gebrek aan procesdenken en samenwerking gezocht. Dat is jammer, want er zijn zoveel initiatieven en mogelijkheden om dit op orde te krijgen. Hoe kan dit initiatief alsnog slagen?

De ontbrekende schakel
Wat mij opvalt is dat er nog te weinig wordt gedacht in processen. Mensen denken juist toch heel graag in processen? Met veel enthousiasme worden in menig directiekamer of onderzoeksrapport processchema’s bedacht, getekend en uitgelegd. Eerste stap voor de initiatiefnemers is dus om hiermee aan de slag te gaan, om vervolgens het geheel te kunnen laten ondersteunen door een passend (automatiserings) systeem. Vragen als “Hoe moeten we ons slimmer organiseren om efficiënter én beter te werken?” zullen hierbij zeker gesteld moeten worden.

Verder is het belangrijk om bij het uittekenen van zo’n gestroomlijnd proces, stil te staan bij de rol van de medewerkers hierin en wat de impact van een nieuw ondersteunend systeem op hen zal hebben. Hier ontbreekt het namelijk vaak aan wanneer het over processen en systemen gaat. En dat is te verklaren, want waar een proces een rationele opeenvolging is van stappen om tot een resultaat te komen, laat de medewerker zich moeilijker vatten in een vast en dus strak schema. Houding, gedrag, betrokkenheid, emotie: allemaal zaken die van invloed zijn op het laten slagen van een proces. Wil je dus een succesvol proces? Denk dan aan de medewerker!

De succesformule
Om dit beter te illustreren, kun je het succes van een proces, of systeem, daarom met de volgende formule uitdrukken:

Systeem X Gebruik = Succesfactor

Het aardige aan deze formule is dat het de wisselwerking tussen het systeem (of proces) en de medewerker laat zien. Een uitgedacht proces of geïmplementeerd systeem kan nog zo goed zijn (score 100), maar als het niet gebruikt wordt (score 0), dan is het resultaat dus ook 0. Andersom geldt natuurlijk ook. Als medewerkers succesvol willen zijn, is het noodzakelijk dat de juiste systemen en processen aanwezig zijn om hen hierbij te ondersteunen.

Hoe wij hierbij kunnen helpen? VanMeijel heeft alles in huis om de systemen en processen op orde te brengen. Zo hebben wij oplossingen om alle denkbare processen te digitaliseren en te automatiseren. En met initiatieven als s@les-in-de-bouw (bouwintegratie.nl) en 2ba wordt al het berichtenverkeer tussen ketenpartners gestandaardiseerd en gedigitaliseerd.

Start dus met deze initiatieven en help uw medewerkers én ketenpartners om gebruik te maken van de mogelijkheden die reeds beschikbaar zijn om echt succesvol te worden.  

Op naar een gestroomlijnde samenwerking en geslaagd initiatief!

gerelateerde blogs

Wat is er mis met <b>spreadsheets</b> voor <b>projectbewaking</b>?

Wat is er mis met spreadsheets voor projectbewaking?

Iedereen wordt er dagelijks mee geconfronteerd. De kranten staan er vol van. Bedrijven en ‘Brands’ die een korte periode geleden nog als ‘zeer succesvol’ zijn gekenmerkt, verkeren nu in zwaar weer. Surseance van betaling, faillissement, afslanking, reorganisatie, ga zo maar door.

Evenementen

case studies

header-plegt-vos-mobiel

Inkoopfacturen automatiseren met IFA Online

bekijk de case study

nieuws

iso-header

Succesvolle hercertificering kwaliteitsmanagement en informatiebeveiliging

Goed nieuws! VanMeijel is gehercertificeerd voor ISO 9001 en ISO 27001. Hiermee laten we zien dat we kwaliteit waarborgen en dat we als organisatie gericht bezig zijn met continu verbeteren, om zo de tevredenheid van klanten te verhogen. Ook betekent dit dat we vertrouwelijk, integer en veilig met informatie omgaan en dat we scherp zijn op risicomanagement. 

Lees verder