0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Snel uw Metacom-processen optimaliseren?

Blog-MetacomApp.png

Toen ik bijna 10 jaar geleden begon te werken bij VanMeijel was het werken met Metacom vooral heel erg administratief. In die tijd kreeg je de eerste smartphones, maar nog niet zoals we die nu kennen. Mobiel internet was er eigenlijk niet, hoogstens stuurde je een klein fotootje per MMS.

Het was vooral zaak om de ingevoerde gegevens goed in te voeren en op te slaan. Metacom helpt de gebruiker in de verschillende schermen met het juist invullen van de data. Elk onderdeel heeft zijn eigen scherm. Maar als je bijvoorbeeld een project wil aanmaken voor een nieuwe relatie, dan moet je eerst naar het relatiescherm om de relatie aan te maken om vervolgens weer terug te gaan naar het projectenscherm.

Maar ook het registreren van gegevens die vanuit 'het veld' komen, kunnen voor problemen zorgen. Vaak worden bonnen handgeschreven ingeleverd op de administratie waar deze vervolgens verwerkt moeten worden. Naast dit vele overklopwerk kost het ook nog eens ontzettend veel tijd om bijvoorbeeld het bijbehorende transactiedocument weer terug te vinden.

Apps
Waarom deze gegevens dus niet invoeren bij de bron, dus in het veld? Dit voorkomt dubbel werk en fouten bij de invoer. Met de technieken van nu kunnen we deze delen ontsluiten zodat gegevens op de bouwplaats ingevoerd kunnen worden. Dit doen we bijvoorbeeld met de productieopgave-app of de digitale werkbon, zodat alles weer goed en tijdig geadministreerd is in Metacom.

Voor de gegevens die vooral op kantoor verwerkt worden is het ook mogelijk om apps te maken die in de browser draaien. Schermen kunnen naar eigen inzicht worden samengesteld en functies kunnen worden samengevoegd. Het aanmaken van een relatie is geen enkel probleem vanuit een projectenscherm. Omdat ons apps platform cloud-gebaseerd is, zijn ze dus overal beschikbaar. Ook integreren onze apps met Metacom zodat data altijd up-to-date is. Verder is het vrij eenvoudig om hier workflow aan toe te voegen. Hiermee kunnen de apps heel taakgericht gemaakt worden waardoor er veel meer inzicht ontstaat in het lopende werkproces. Zo kun je zien wie welke taak heeft open staan en hoe de bepaalde workload is verdeeld.

Het is daarnaast zelfs mogelijk om onderdelen te ontsluiten voor niet Metacom gebruikers, zoals onderaannemers of opdrachtgevers. Hierdoor kun je een aantal administratieve zaken 'uitbesteden' aan derden of bijvoorbeeld documenten delen uit het Document Management Systeem.

Kortom, legio mogelijkheden met Metacom Apps die ik 10 jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Graag komen we in contact om samen met u (één van) uw werkprocessen met apps te optimaliseren!

gerelateerde blogs

Een <b>app</b> bouwen volgens het <b>‘innovation method’ </b>stappenplan

Een app bouwen volgens het ‘innovation method’ stappenplan

Om tot een goede app te komen moeten diverse fases worden doorlopen. En die fases vragen om een geheel nieuwe aanpak.

Voor alle <b>spreadsheets</b> en formulieren een <b>app</b>?

Voor alle spreadsheets en formulieren een app?

Het fenomeen ‘apps’ is natuurlijk niks nieuws. Maar gaan apps de bouw verlossen van de stapels papier die dagelijks van en naar kantoor gaan? Dat is de boodschap die veel app bouwers verkondigen. En door veel aannemers wordt bevestigd. Natuurlijk hebben ze daar voor een groot deel gelijk in!

De voordelen van een <b>app</b> met de veiligheid van een <b>ERP</b>-systeem

De voordelen van een app met de veiligheid van een ERP-systeem

In de afgelopen decennia hebben veel bouwbedrijven geïnvesteerd in bedrijfsinformatiesystemen met als doel om financiën en projecten beter onder controle te krijgen. De meeste bedrijven hebben dat nu min of meer voor elkaar. Deze bedrijfsinformatiesystemen kenmerken zich door een sterke gerichtheid op de betrouwbaarheid en volledigheid van cijfers en transacties. De administratie moet gewoon kloppen. Dergelijke systemen leggen een sterke nadruk op vaste processen en informatiestromen.

Evenementen

case studies

beens-header-klein

Beens Groep kiest voor meer inzicht met Metacom+ Projecten

bekijk de case study

nieuws

sallandse-nieuwsitem

Sallandse Wegenbouw bespaart tijd met de liquiditeitsmodule

Het in 1991 opgerichte Sallandse Wegenbouw is gevestigd in Haarle en verzorgt infrawerk van projecten in met name grond-, weg- en waterbouw. Voor grip op de financiële positie maakt het bedrijf gebruik van de liquiditeitsmodule in Metacom. “We besparen tijd en fouten.”

Lees verder