0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Samen met de klant de handen uit de mouwen! Wat is het leuk om te helpen.

Header Blog Marloes

Afgelopen week heb ik een workshop ‘Hoe neem jíj je mensen mee?’ mogen geven. Mijn eerste workshop in het kader van Aandacht voor Veranderen voor een klant. Dat was best even spannend kan ik je vertellen. Zo spannend dat ik zelfs even stiekem heb gehoopt dat de afspraak niet door zou gaan.

Rond de tafel

Maar met een gedegen voorbereiding ging het toch gebeuren. Deze klant is een grote organisatie met verschillende regio’s & vestigingen, die aan het begin staat van een groot verandertraject in omvang; voor alle medewerkers een nieuwe urenregistratie app in gebruik nemen. Met elkaar om de tafel zaten daarom: directieleden, ICT’ers, HR-manager, key-users (voornamelijk uitvoerders) en de controller. Een mooie samenstelling voor deze projectgroep. Zo tref je mensen over de hele linie van de organisatie; zowel de aansturing als mensen die dagelijks met de collega’s op de bouw samenwerken. De uitvoerders kennen hun pappenheimers en zo kun je met concrete voorbeelden uit de praktijk aan de slag. 

Van onze kant waren de projectleider en consultant aangeschoven. Dat zij aanwezig zijn is ook erg waardevol voor het project want zij kennen de klant. En elke klant is anders en heeft zo zijn eigen behoeften en uitdagingen. Dit komt in een sessie als deze mooi naar voren en hierdoor kunnen onze projectleider en consultant(s) in deze implementatie meedenken en een goed passende oplossing leveren.  

Theorie vs. praktijk

De projectgroepleden heb ik meegenomen in een stuk theorie omtrent veranderen en hoe belangrijk de factor mens hierin is. Ook heb ik tips en handvatten meegegeven uit onze 35 jaar lange praktijkervaring. Tussendoor hebben we door middel van oefeningen met elkaar gekeken naar de specifieke situatie bij de klant. O.a. naar de veranderingsbereidheid van de medewerkers en wat hierin de zorgen van de key-users zijn. Er was een mooie open dialoog tussen de werkvloer en het management. Er ontstonden allerlei creatieve ideeën over hoe het project naar de hele organisatie te communiceren en hoe de eindgebruikers, ieder op zijn eigen wijze, op te leiden. We hebben de workshop afgesloten met een persoonlijke lijst met acties in het kader Aandacht voor Veranderen.

Ideeën werkelijkheid maken

Al met al dus een hele geslaagde ochtend. De deelnemers vonden het een nuttige workshop en hebben het heel positief ervaren. Ze vonden met name de combinatie van theorie en praktijk heel waardevol en vonden dat de oefeningen echt aanzetten tot actie en goede ideeën. 

Nu alleen nog zorgen dat de ideeën werkelijkheid worden. Want een valkuil van zo’n eenmalige workshop is dat de ideeën door de waan van de dag niet concreet worden gemaakt in de praktijk. Door dit onderwerp gezamenlijk te bespreken maak je hier ook gelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid van. En daarnaast gaan we het onderwerp ‘Het meenemen van je mensen’ op de agenda van de stuurgroep en projectgroep plaatsen. Zo borgen we dit belangrijke onderdeel van een implementatie ook in de projectaanpak. 

Na de workshop reed ik met een grote grijns op mijn gezicht terug naar huis. Wat is het toch leuk om op deze manier klanten te helpen digitalisering tot een succes te maken. Ik ben blij dat de afspraak toch gewoon door is gegaan. Laat de volgende workshop maar komen; I’m ready for it!

gerelateerde blogs

<b>Aandacht voor Veranderen</b> - Partnerschap & van theorie naar praktijk!

Aandacht voor Veranderen - Partnerschap & van theorie naar praktijk!

Wij als VanMeijel willen de verantwoordelijkheid nemen als innovatiepartner. Het zijn van een innovatiepartner voor onze klanten, is een belangrijke waarde voor VanMeijel. Voor ons betekent partnerschap: eerlijkheid, samenwerken en elkaar helpen. In deze blog vertel ik hoe wij invulling geven aan partnerschap door middel van Aandacht voor Veranderen.

<b>Digitaliseren is veranderen.</b> Hoe werkt veranderen bij mensen?

Digitaliseren is veranderen. Hoe werkt veranderen bij mensen?

In mijn vorige blog heb ik je laten zien waarom investeren in verandering met je medewerkers essentieel is. Maar dit veranderproces, hoe ga je hiermee om? Ik neem je mee in de fasen die tijdens het veranderproces de revue kunnen passeren. Ook kom je te weten wat belangrijke aandachtspunten zijn in elke fase.

Waarom <b>aandacht voor veranderen</b> in je organisatie belangrijk is

Waarom aandacht voor veranderen in je organisatie belangrijk is

Digitalisering is pas écht succesvol als het onderdeel is van je visie en strategie, en als je mensen meegaan in de nieuwe werkwijze. Maar de traditionele manier van werken transformeren naar ‘het nieuwe werken’ is niet altijd even makkelijk. De implementatie van een digitale werkwijze is een grote verandering en heeft impact op je bedrijf. Deze verandering vergt tijd én de juiste aandacht.

Succesvolle <b>organisatieverandering</b> in zes stappen

Succesvolle organisatieverandering in zes stappen

Je weet dat aandacht voor veranderen belangrijk is om een ICT project succesvol in gebruik te nemen. Maar hoe pak je dit aan? En waar begin je mee? In dit deel van mijn blogreeks over verandermanagement neem ik je mee in een stappenplan voor (verdere) digitalisering binnen jouw organisatie en hoe wij jullie hierbij kunnen helpen.

Vijf essentiële aandachtspunten bij <b>organisatieverandering</b>

Vijf essentiële aandachtspunten bij organisatieverandering

Had jij voor het nieuwe jaar ook goede voornemens? En heb je die langer dan 12 dagen kunnen volhouden? Dan is dat al een aardige prestatie! Onderzoek toont namelijk aan dat de meeste mensen na 12 dagen al zijn teruggevallen in hun oude patroon. Hieruit blijkt wel dat gedrag moeilijk te veranderen is. Gedrag is niet voor niets de zwakste schakel tussen intentie en realisatie. Een digitale transformatie vraagt ook om nieuw gedrag. In deze blog geef ik je vijf essentiële aandachtspunten bij organisatieverandering.

Evenementen

Webinar_materieelverhuur_klein

Webinar | Materieelverhuur in Metacom: een optimaal proces

Materiaal en materieel zijn kostbare activa binnen jouw organisatie. Dit wil je goed kunnen beheren, om het zo optimaal mogelijk in te zetten. Waar is het, wat kost het, wat zijn de opbrengsten? Optimaliseer daarom je materieelverhuur proces met Metacom.

Lees verder

case studies

Weverling gaat voor een optimale bedrijfsvoering met Metacom

bekijk de case study

nieuws

Recyclepro.artikel_(1)_.png

Veelzijdig familiebedrijf zet in op papierloos werken

Ruim twaalf jaar geleden al zette Reko Raalte de eerste stappen om met behulp van software van VanMeijel interne processen verder te stroomlijnen. Het veelzijdige familiebedrijf maakt nu met diezelfde ICT-partner een verdere digitaliseringsslag en kan op bijna alle afdelingen volledig papierloos werken.

Lees verder