0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Projectbeheersing: Waar verdien of verlies ik mijn marge?

Blog.projectbeheersing_.png_.klein_.png

Iedereen in de bouw en infra kent wel verhalen van gerenommeerde (collega) aannemers die door tegenvallende projectresultaten moeilijke tijden hebben gekend of zelfs failliet zijn gegaan. Onze branche staat helaas bekend om lage marges, veel risico’s en bijbehorende faalkosten. Een  winstgevend project realiseren is helaas niet zo eenvoudig als het klinkt. Niet alleen doordat bij het inschrijven op de aanbesteding met lage marges gerekend wordt, maar ook door allerlei risico’s. Er hoeft maar iets te gebeuren en de winst verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Dit soort projecten wil je als aannemer niet te vaak hebben. Het is dus cruciaal om inzicht te hebben in de projecten en in welke fase de winst of het verlies zit. Het klinkt logisch, maar toch is een goede projectbeheersing iets dat veel bedrijven lastig vinden. 

Goede nacalculatie door  projectbeheersing
Regelmatig spreek ik aannemers die geen of weinig inzicht hebben in de details van een project. Vertellen of een project geld heeft gekost of opgeleverd lukt over het algemeen nog wel. Maar in welke fase van het project dit is geweest, is vaak een uitdaging. Ze worstelen vaak met een goede nacalculatie. Juist deze detailinformatie, die je verkrijgt door een goede projectbewaking, is enorm waardevol, om op die manier te leren van projecten. 

Eigenlijk is het zonde dat lang niet alle aannemers antwoorden hebben op vragen rond nacalculatie. Aan de voorkant wordt er vaak veel tijd in een goede calculatie gestoken met onderbouwing van kostensoorten en faseringen. Helaas wordt dit dan niet of nauwelijks doorgetrokken naar de projectbeheersing terwijl dit de nodige voordelen biedt. 

Projectbewaking: het perfecte voorbeeld
Een klein voorbeeld: Aannemer Digital Builder is bezig met een herinrichting en vervanging van het riool. Hiervoor houdt hij in de calculatie rekening met de benodigdheden in arbeid, materieel, inkoop en onderaanneming. Onder de arbeid rekent de calculator met kostensoorten zoals machinisten, stratenmakers etc. die benodigd zijn om de werkzaamheden uit te voeren. 

In de ideale wereld ziet de projectleider tijdens en na het project per fase wat zijn budget (werkbegroting) en realisatie is. Stel de werkbegroting schrijft voor dat er 100 arbeidsuren (verdeeld over bijv stratenmakers en machinisten) in fase ‘’verharding’’ zit dan wil je ook weten of hetgeen je hebt gecalculeerd ook correspondeert met de uitvoering. Blijkt achteraf dat er in meerdere projecten te veel uren in de uitvoering zitten in deze fase, of in een bepaalde kostensoort, dan weet je dat je hier volgende keer anders op moet calculeren. Feitelijk trek je lering uit je eerdere projecten, niet alleen op onderbuik gevoel, maar op basis van harde cijfers. Dit is dan een perfect voorbeeld van een goede projectbeheersing.

Een goed project valt of staat met de juiste inzichten. Kijk daarom eens kritischer naar de projectbewaking en neem geen genoegen met beperkte inzichten of een onderbuik gevoel. Meer registreren kost wellicht iets meer tijd, maar levert op de lange termijn meer op. 

Bekijk hier eens de pagina over kostenbewaking. Of neem contact met ons op, wij helpen je er graag mee mocht je er zelf niet uitkomen.

gerelateerde blogs

 <b>Cost Control:</b> de opvolger van Excel in  <b>projectbewaking</b>

Cost Control: de opvolger van Excel in projectbewaking

Elke informatiewerker maakt gebruik van Excel (of een spreadsheet-variant van een andere leverancier), voor het verwerken en presenteren van gegevens. Dát is nu verleden tijd, maak kennis met Cost Control.

<b>3 nieuwe inzichten</b> om controle én invloed te krijgen op de resultaten van je bedrijfsvoering

3 nieuwe inzichten om controle én invloed te krijgen op de resultaten van je bedrijfsvoering

Projecten in de bouw kenmerken zich door kleine marges. Deze marges staan ook nog eens onder druk door de wijze van uitvoering en de onderliggende contracten. Het gevolg? De aannemer loopt een groter risico dan voorheen. Dit vraagt kortom om meer inzicht: in je voortgang, in de kosten en in de ontvangen betalingen. Want alleen door heel kort op de bal te spelen, kun je invloed uitoefenen op deze cijfers én, waar nodig, tijdig ingrijpen...

Evenementen

Webinar_materieelverhuur_klein

Webinar | Materieelverhuur in Metacom: een optimaal proces

Materiaal en materieel zijn kostbare activa binnen jouw organisatie. Dit wil je goed kunnen beheren, om het zo optimaal mogelijk in te zetten. Waar is het, wat kost het, wat zijn de opbrengsten? Optimaliseer daarom je materieelverhuur proces met Metacom.

Lees verder

case studies

Realtime inzicht in logistieke planning

bekijk de case study

nieuws

VanVelsen-mtco

Digitaliseren van kritische bedrijfsprocessen essentieel voor veel bedrijven in de gww | Van Velsen Reflectielijnen

“Duizenden werkopdrachten per jaar en een veelvoud aan werkdocumenten die van de buiten- naar de binnendienst gaan en verwerkt moesten worden. Dat kan handiger”, dacht Jasper van Wilsem, controller bij Van Velsen Reflectielijnen (VVR). Het bedrijf is gespecialiseerd in het aanbrengen van belijning en markering. Vanaf 2018 heeft VVR met Van Meijel Automatisering een ware professionaliseringsslag ingezet, waarbij diverse documentstromen gedigitaliseerd zijn, waaronder het werkbonnenproces.

Lees verder