0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Projectbeheersing: Waar verdien of verlies ik mijn marge?

blog-victor-kostenbewaking

Iedereen in de bouw en infra kent wel verhalen van gerenommeerde (collega) aannemers die door tegenvallende projectresultaten moeilijke tijden hebben gekend of zelfs failliet zijn gegaan. Onze branche staat helaas bekend om lage marges, veel risico’s en bijbehorende faalkosten. Een  winstgevend project realiseren is helaas niet zo eenvoudig als het klinkt. Niet alleen doordat bij het inschrijven op de aanbesteding met lage marges gerekend wordt, maar ook door allerlei risico’s. Er hoeft maar iets te gebeuren en de winst verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Dit soort projecten wil je als aannemer niet te vaak hebben. Het is dus cruciaal om inzicht te hebben in de projecten en in welke fase de winst of het verlies zit. Het klinkt logisch, maar toch is een goede projectbeheersing iets dat veel bedrijven lastig vinden. 

Regelmatig spreek ik aannemers die geen of weinig inzicht hebben in de details van een project. Vertellen of een project geld heeft gekost of opgeleverd lukt over het algemeen nog wel.

Maar in welke fase van het project dit is geweest, is vaak een uitdaging. Ze worstelen vaak met een goede nacalculatie. Juist deze detailinformatie is enorm waardevol, om op die manier te leren van projecten.

Eigenlijk is het zonde dat lang niet alle aannemers antwoorden hebben op vragen rond nacalculatie. Aan de voorkant wordt er vaak veel tijd in een goede calculatie gestoken met onderbouwing van kostensoorten en faseringen. Helaas wordt dit dan niet of nauwelijks doorgetrokken naar de projectbeheersing terwijl dit de nodige voordelen biedt.

Een klein voorbeeld: Aannemer Digital Builder is bezig met een herinrichting en vervanging van het riool. Hiervoor houdt hij in de calculatie rekening met de benodigdheden in arbeid, materieel, inkoop en onderaanneming. Onder de arbeid rekent de calculator met kostensoorten zoals machinisten, stratenmakers etc. die benodigd zijn om de werkzaamheden uit te voeren. 

In de ideale wereld ziet de projectleider tijdens en na het project per fase wat zijn budget (werkbegroting) en realisatie is. Stel de werkbegroting schrijft voor dat er 100 arbeidsuren (verdeeld over bijv stratenmakers en machinisten) in fase ‘’verharding’’ zit dan wil je ook weten of hetgeen je hebt gecalculeerd ook correspondeert met de uitvoering. Blijkt achteraf dat er in meerdere projecten te veel uren in de uitvoering zitten in deze fase, of in een bepaalde kostensoort, dan weet je dat je hier volgende keer anders op moet calculeren. Feitelijk trek je lering uit je eerdere projecten, niet alleen op onderbuik gevoel, maar op basis van harde cijfers.

Een goed project valt of staat met de juiste inzichten. Kijk daarom eens kritischer naar de projectbewaking en neem geen genoegen met beperkte inzichten of een onderbuik gevoel. Meer registreren kost wellicht iets meer tijd, maar levert op de lange termijn meer op. 

Bekijk hier eens de pagina over kostenbewaking. Of neem contact met ons op, wij helpen je er graag mee mocht je er zelf niet uitkomen.

gerelateerde blogs

 <b>Cost Control:</b> de opvolger van Excel in  <b>projectbewaking</b>

Cost Control: de opvolger van Excel in projectbewaking

Wie maakt er geen gebruik van Excel? Dit is waarschijnlijk een retorische vraag. Elke informatiewerker maakt gebruik van Excel (of een spreadsheet-variant van een andere leverancier), voor het verwerken en presenteren van gegevens.

<b>3 nieuwe inzichten</b> om controle én invloed te krijgen op de resultaten van je bedrijfsvoering

3 nieuwe inzichten om controle én invloed te krijgen op de resultaten van je bedrijfsvoering

Projecten in de bouw kenmerken zich door kleine marges. Deze marges staan ook nog eens onder druk door de wijze van uitvoering en de onderliggende contracten. Het gevolg? De aannemer loopt een groter risico dan voorheen. Dit vraagt kortom om meer inzicht: in je voortgang, in de kosten en in de ontvangen betalingen. Want alleen door heel kort op de bal te spelen, kun je invloed uitoefenen op deze cijfers én, waar nodig, tijdig ingrijpen...

Evenementen

case studies

header-plegt-vos-mobiel

Inkoopfacturen automatiseren met IFA Online

bekijk de case study

nieuws

iso-header

Succesvolle hercertificering kwaliteitsmanagement en informatiebeveiliging

Goed nieuws! VanMeijel is gehercertificeerd voor ISO 9001 en ISO 27001. Hiermee laten we zien dat we kwaliteit waarborgen en dat we als organisatie gericht bezig zijn met continu verbeteren, om zo de tevredenheid van klanten te verhogen. Ook betekent dit dat we vertrouwelijk, integer en veilig met informatie omgaan en dat we scherp zijn op risicomanagement. 

Lees verder