0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

IT: lastenpost of waardecreator? Haal het maximale uit je investering.

Blog-IT_lastenpost_of_waardecreator-vanmeijel-jboomsma.png

In mijn vorige blog schreef ik over de rol van IT binnen je organisatie en wat de noodzaak en waarde is om je processen en mensen te faciliteren met de juiste IT oplossingen. Maar hoe weet je nou of je het maximale haalt uit je IT oplossingen? En, als je dit wilt optimaliseren, hoe pak je dat aan? Lees het in deze blog.

IT helpt je vooruit. Toch?
Als software bouwen niet je kerntaak is, dan heeft IT een faciliterende rol in je organisatie. De systemen die je gebruikt en de applicatiebeheerders die dit onderhouden, moeten de processen waar jij je geld mee verdiend ondersteunen. Deze applicaties moeten het mogelijk maken dat jouw medewerkers hun werk goed, snel én met plezier kunnen doen. En uiteindelijk, zoals bij alle investeringen die je doet, moet het leiden tot meer tevreden klanten. Maar kijk eens kritisch naar je eigen bedrijf: helpt IT je écht vooruit, of heb je er juist last van?

Hoe weet je nou of je meer uit je IT kunt halen?

Er zijn twee manieren om hierachter te komen.

Quickscan
Je mensen, de gebruikers van het systeem, zijn een goede bron van informatie. Vinden zij het programma bijvoorbeeld onhandig of vervelend? Dan is deze misschien niet goed ingericht op jouw proces óf men heeft onvoldoende kennis over het gebruik. Doen ze veel repeterend werk, zoals wekelijks rapportages maken in Excel? Dat kun je automatiseren. Zo kunnen je medewerkers waarde aan je bedrijf toevoegen: door niet enkel de cijfers op te leveren, maar juist hier een analyse op te doen. En gebruik je wel alle beschikbare functionaliteiten en modules, waar je al wel voor betaald hebt?

Dit zijn typische vragen die in een Quickscan worden gesteld. Een Quickscan helpt je snel inzicht te geven in welke mate je het huidige systeem al optimaal gebruikt. Ook geeft het je advies met welke (vaak al kleine) stappen je snel verbeteringen kunt doorvoeren.

Blauwdruk
In de bouw is tijdens de crisis weinig geïnvesteerd in IT. In die periode zijn veel bedrijven behoorlijk veranderd gezien het businessmodel, de processen en de mensen. Maar de systemen, die zijn niet mee veranderd. Wil je dit in kaart brengen? Schrijf dan een Blauwdruk. Het kost meestal niet veel tijd. Het verschil met een Quickscan is dat een Blauwdruk vaak ingrijpendere maatregelen voorstelt, zoals een herimplementatie of een nieuw systeem. Hier zijn vaak langere doorlooptijden en hogere kosten aan verbonden dan de verbeterstappen die uit een Quickscan komen.

Nu weet je of je meer uit je IT kunt halen. Maar wat kun je er nu aan doen?

Stel concrete doelen op
Je hebt nu een beeld gevormd bij de mate van effectiviteit van IT binnen je organisatie, en deze gevalideerd met behulp van een Quickscan of een Blauwdruk. En nu? Stel concrete doelen. Daag je team en je IT-partner uit om die samen te gaan behalen.  Wil jij realtime inzicht in je projecten? Wil je het kennisniveau van je medewerkers verbeteren? Moet de inrichting van je systeem beter aansluiten bij je processen? Wil je taken of rapportages automatiseren? Allemaal concrete doelen. De sleutel is om open kaart te spelen met je medewerkers en je partners. Vertel ze waar jouw “pijn” zit en daag ze uit om dit samen met jou te verbeteren.

Een verhaal uit de praktijk
Een half jaar geleden was een klant ontevreden. Ontevreden vanwege onvoldoende inzicht in de financiële status van zijn bedrijf, onvoldoende inzicht in projectresultaat, medewerkers die het systeem niet goed gebruikten, een systeem dat door groei van het bedrijf niet meer goed aansloot op processen, etc. Het management heeft alle kaarten op tafel gelegd en ons uitgedaagd om dit recht te trekken. Onlangs gaven de gebruikers van het systeem (calculators, uitvoerders, controllers) een demo aan het management. Hierin lieten zij zien dat ze nu de juiste kennis hebben van het systeem, dat het zo is ingericht dat ze grip hebben op processen en zo het management kunnen voorzien van de juiste informatie. Wat een energie en positiviteit zat er in die sessie!

Technologie, processen én mensen.
Ik heb het nu vooral gehad over IT, de techniek. Maar met alleen een mooi glimmend systeem ben je er nog niet. Je moet ook je processen op orde hebben. Nóg belangrijker is dat je mensen gaan werken volgens de processen die je hebt afgesproken, en dat ze het systeem op de juiste manier gebruiken. Hoe je dat doet? In mijn volgende blog ga ik in op aandacht voor de mens.

gerelateerde blogs

<b>IT is net een graafmachine.</b> Waarom investeren juist nú een goed idee is.

IT is net een graafmachine. Waarom investeren juist nú een goed idee is.

De bereidheid om te investeren in IT neemt toe. En dat moet ook, want de digitale revolutie in de bouw en infra stopt niet. In de sector wordt nog veelal gedacht in asfalt, bagger en shovels. Toch is investeren in nieuwe technologie en IT onvermijdelijk om te overleven in de digitale wereld. Maar waarom moet je nu investeren in IT? En hoe pak je dat aan?

Evenementen

mobiel-header-werk-in-uitvoering

VanMeijel digitaal event | Werk in uitvoering | 13.30 - 15.00 uur

Uitdagende tijden vragen om vernieuwende oplossingen. Hoe kun je waarde blijven toevoegen voor je opdrachtgevers? Hoe kun je slimme, snelle investeringen doen? Meld je nu aan voor het digitale VanMeijel event: 'Werk in uitvoering'.

Lees verder

case studies

Digitale grondstromen registratie met Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

header-wio-1500x750

Ontdek volgende stappen in digitalisering tijdens het digitale event ‘Werk in uitvoering’

Uitdagende tijden vragen om vernieuwende oplossingen. Hoe kun je waarde blijven toevoegen voor je opdrachtgevers? Hoe kun je slimme, snelle investeringen doen? Kom alles te weten tijdens het digitale VanMeijel event: 'Werk in uitvoering'.

Lees verder