0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

In 3 stappen naar papierloos werken

Blogheader-metacomonline.png

Metacom Online is een cloud native platform om zelf formulieren en processen te digitaliseren. Voor velen betekent dit de ontsluiting van Metacom data naar de buitenwacht.

Bizzstream vormt de eerste module van Metacom Online. Het platform wordt ontwikkeld binnen een aparte business-unit, met haar eigen verkoop- en implementatie proces. In deze blog doorloop ik graag met jullie de implementatie stappen, om een beeld te schetsen van de werkwijze en implicaties. 

Stap 1: Ontwerpen
Tijdens de ontwerpfase staat de intake centraal. Het is van essentieel belang tot in detail de processen in beeld te hebben. Dus alle wie, wat, waar, wanneer en waarom vragen omtrent de data. Dit wordt in kaart gebracht door interviews met de key-gebruikers en vervolgens vertaalt naar processtromen.

Op basis van deze gesprekken wordt vervolgens een inschatting gemaakt van het werk dat moet worden verzet; oftewel de scope van het project. Meer dan eens blijkt bij deze trajecten dat de behoefte en mogelijkheden groter zijn dan eerst verwacht; “Aha, dit zouden we dan daar en daar, zus en zo ook kunnen toepassen!”. Ondanks het enthousiasme houden we de scope alsnog kleinschalig en goed omkaderd, zodat deze realistisch blijft. Uitbreiden van de functionaliteit kan altijd nog.

Na het bepalen en vastleggen van de gewenste functionaliteiten, wordt een planning opgesteld voor de uitvoering in de vervolgfase. Na de goedkeuring van het ontwerp kunnen we los!

Stap 2: Bouwen
Het bouwen van de applicatie wordt grofweg opgedeeld in twee onderdelen: (1) de schermen en functionaliteit binnen Metacom Online en (2) de integratie met Metacom.

De schermen worden opgebouwd door middel van modelleren en scripten. Bij het modelleren wordt bepaald wat voor velden en regels nodig zijn, wat voor statussen er spelen, welke toegangsgroepen er zijn en hoe de werkstroom loopt. Het gaat hierbij om modelleren, niet programmeren. Na enige uitleg kan de gebruiker dit ook goed zelf. Bij scripting duik je wel enigszins in de code (JavaScript), maar ben je wel in staat (klant)specifieke acties door te voeren. Denk hierbij aan acties als; voer een extra validatie uit op dat status kenmerk of haal bij de geregistreerde uren gerelateerde stamdata op.

Naast het functioneel bouwen van de schermen, heb je te maken met de technische inrichting ten behoeve van integratie. Hierbij wordt als eerst de verbinding tussen de Metacom en Metacom Online gecontroleerd; kan de data heen en weer? Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt vaak de oorzaak gevonden binnen de internetbeveiliging (WAF/RAP). Wanneer de lijnen open staan kan de stamdata vanuit Metacom worden ingelezen binnen Metacom Online en worden gebruikt binnen de gemodelleerde velden. Zo ontstaat nieuwe informatie die terug het Metacom systeem in kan om daar te worden opgevolgd.

Tijdens het ontwikkeltraject kunnen zaken nog relatief eenvoudig worden gewijzigd, vandaar dat we de gebruiker bij dit proces betrekken. Door zelf achter de knoppen te zitten krijg je gevoel bij de app en in deze fase is het nog mogelijk om bijvoorbeeld bepaalde werkingen, views of velden aan te passen. Het mag duidelijk zijn dat functionaliteit iteratief worden opgeleverd!

Stap 3: Lancering
Nadat de applicatie is afgerond, kan deze beschikbaar worden gesteld aan de daadwerkelijke gebruikers. Hiervoor wordt een aparte (productie)omgeving opgetuigd, gebaseerd op de acceptatie omgeving. Na het aanleveren van gebruikersdocumentatie en het opleiden van de gebruikers, wordt de app gelanceerd!

Waarom zo
Door projecten aan de hand van deze methodiek uit te voeren, kunnen we daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant. Dit doen we door eerst systematisch en gestructureerd te analyseren, om de werkelijke problematiek boven tafel te krijgen en hier een goede oplossing voor te vinden. Dit blijft een noodzakelijke stap, iedere klant is uniek. Niet alleen qua processtromen, maar zeker ook als organisatie. Standaard oplossing sluiten daarom nooit helemaal aan; de laatste 20% a 30% blijft klantspecifiek.

Samenwerking is essentieel. Het plaatje van de verschillende versies van de schommel zal bij sommigen bekend zijn. Hier wordt geïllustreerd hoe verraderlijk het kan zijn als je denkt over hetzelfde te praten, maar dit hoeft totaal niet het geval te zijn. Door een samenwerking aan te gaan, willen we voorkomen dat de klant aan het eind van de rit voor verrassingen komt te staan. Zo zijn we in staat een product te maken met en voor mensen, altijd voor ogen houdende hun werk simpeler te maken.

gerelateerde blogs

Een <b>app</b> bouwen volgens het <b>‘innovation method’ </b>stappenplan

Een app bouwen volgens het ‘innovation method’ stappenplan

Om tot een goede app te komen moeten diverse fases worden doorlopen. En die fases vragen om een geheel nieuwe aanpak.

Snel uw <b>Metacom</b>-processen <b>optimaliseren</b>?

Snel uw Metacom-processen optimaliseren?

Toen ik bijna 10 jaar geleden begon te werken bij VanMeijel was het werken met Metacom vooral heel erg administratief. In die tijd kreeg je de eerste smartphones, maar nog niet zoals we die nu kennen. Mobiel internet was er eigenlijk niet, hoogstens stuurde je een klein fotootje per MMS.

Wat is het verschil tussen <b>native-, web- en hybride apps</b>?

Wat is het verschil tussen native-, web- en hybride apps?

Dagelijks wordt er zowel privé als zakelijk gewerkt met vele apps. Apps zijn simpelweg niet meer weg te denken. Alleen: waar hebben we het eigenlijk over als we spreken over een app? Hierover bestaat zo langzamerhand steeds meer spraakverwarring. Tijd voor een spoedcursus apps.

Evenementen

webinar-certificaten-klein

Webinar | Certificaten: veilig werken met informatie in je bedrijfsprocessen

In Metacom en andere applicaties wordt dagelijks veel informatie geregistreerd. Deze steeds sneller verlopende uitwisseling van data en integratie en de eisen van gebruikers op het gebied van beschikbaarheid, stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van informatie.

Lees verder

case studies

Digitale grondstromen registratie met Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

raw-header

RAW 2020: moet ik updaten?

Elke vijf jaar wordt de RAW systematiek bijgewerkt conform wet- en regelgeving vanuit het CROW. Dit jaar gaat de RAW Standaard 2020 zijn intrede doen. Wat houdt dit in?

Lees verder