tracking_pixel
0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Gebruiken is iets anders dan bouwen | Column Frans van Meijel

column-mei-frans

Het realiseren van projecten is voor bouwbedrijven core business. Het plannen en realiseren van de meest complexe bouwwerken zit in de genen. Bij oplevering zijn we trots en vieren het samen met de opdrachtgever. Op naar het volgende project.

ICT-projecten worden soms wel eens vergeleken met bouwprojecten, zeker door bouwers zelf.  Er is echter één groot verschil. In tegenstelling tot de bouwprojecten die je voor je opdrachtgevers realiseert, ga je bij een ICT-project het eindproduct zelf gebruiken. En gebruiken is iets anders dan bouwen.

Digitalisering zet je in om je bedrijf beter te maken.
Efficiëntere processen, gemakkelijker werken en minder fouten. De doelstelling is helder, maar waarom gaat het vaak dan toch zo moeizaam?

Dat is de factor mens. De bouw is een technische wereld. We zijn gewend om te denken in systemen, producten en procedures. Echter als we het over mensen hebben dan hebben we het over gedrag, emoties, psychologie, verlangens en dergelijke. Het zijn de mensen die het uiteindelijke succes bepalen van een digitale oplossing. We zien maar al te vaak dat een perfecte technische en functionele oplossing niet uit de verf komt omdat de mensen die er mee moeten werken niet goed gebruik maken van het systeem. Uiteindelijk bereik je dan niet de gewenste resultaten.

Hoe dit te veranderen?
Elke digitaliseringsproject bestaat in de kern uit een tweetal projecten. Het eerste project is het “bouwproject”, het operationeel maken van de oplossing op technisch en functioneel gebied. Het tweede project is het “veranderingstraject”,  waarbij je er voor zorgt dat de uiteindelijke gebruikers met het nieuwe systeem gaan werken zoals het bedoeld is. Om zodoende het maximale resultaat te behalen.

Dit “veranderingstraject” wordt vaak vergeten. Het is een project waarin toekomstige gebruikers worden voorbereid en geënthousiasmeerd om met het nieuwe systeem te gaan werken. Belangrijk hierbij is dat de gebruikers de te bereiken eindresultaten en de achterliggende doelstellingen begrijpen. Dit is nog het gemakkelijkste deel. Het moeilijkste deel is om de gebruikers het bijbehorende gedrag en discipline aan te leren om bijvoorbeeld structureel te registreren en te werken in strakkere procedures.

Wie je hiervoor nodig hebt?
Elk project heeft een projectleider. De projectleider van het “veranderingstraject” project heeft een heel ander profiel dan de projectleider van het “bouwproject”.  Het managen van een cultuurverandering is echt iets anders dan het managen van het bouwen van een technisch product.

Als we beide projecten met evenveel aandacht en toewijding realiseren is succes verzekerd.

Deze column is gepubliceerd in de Cobouw, nummer 40, dinsdag 28 mei 2019

gerelateerde blogs

Evenementen

actgebruikersdagklein

Informatiemiddag | ACT Online | Emmeloord | 25 november

Om de processen rondom afvalverwerking, recycling en (container)transport optimaal te blijven ondersteunen, hebben we een nieuwe oplossing ontwikkeld: ACT Online. ACT Online zorgt, met gebruik van nieuwe technologieën, voor een volledig digitale informatieverspreiding in de afval- en containertransport. Deze oplossing gaat de huidige ACT module vervangen. We vertellen je graag meer op deze informatiemiddag.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

Gastsprekers_2.png

Nieuwe gastsprekers Next 2019 bekend

Next 2019 bevat twee nieuwe gastsprekers! Bram Corneliszen van Van Oord Nederland B.V. en Robert van Doorn van Leeuwenstein Groep (Van Doorn Geldermalsen) nemen je tijdens Next mee in hun kijk op veranderingen in de branche, de onmisbare rol van digitalisering hierin én wat nodig is om succesvol te veranderen. Deze verhalen uit de praktijk geven je concrete handvatten waarmee je aan de slag kunt.

Lees verder