0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Gebruiken is iets anders dan bouwen | Column Frans van Meijel

column-mei-frans

Het realiseren van projecten is voor bouwbedrijven core business. Het plannen en realiseren van de meest complexe bouwwerken zit in de genen. Bij oplevering zijn we trots en vieren het samen met de opdrachtgever. Op naar het volgende project.

ICT-projecten worden soms wel eens vergeleken met bouwprojecten, zeker door bouwers zelf.  Er is echter één groot verschil. In tegenstelling tot de bouwprojecten die je voor je opdrachtgevers realiseert, ga je bij een ICT-project het eindproduct zelf gebruiken. En gebruiken is iets anders dan bouwen.

Digitalisering zet je in om je bedrijf beter te maken.
Efficiëntere processen, gemakkelijker werken en minder fouten. De doelstelling is helder, maar waarom gaat het vaak dan toch zo moeizaam?

Dat is de factor mens. De bouw is een technische wereld. We zijn gewend om te denken in systemen, producten en procedures. Echter als we het over mensen hebben dan hebben we het over gedrag, emoties, psychologie, verlangens en dergelijke. Het zijn de mensen die het uiteindelijke succes bepalen van een digitale oplossing. We zien maar al te vaak dat een perfecte technische en functionele oplossing niet uit de verf komt omdat de mensen die er mee moeten werken niet goed gebruik maken van het systeem. Uiteindelijk bereik je dan niet de gewenste resultaten.

Hoe dit te veranderen?
Elke digitaliseringsproject bestaat in de kern uit een tweetal projecten. Het eerste project is het “bouwproject”, het operationeel maken van de oplossing op technisch en functioneel gebied. Het tweede project is het “veranderingstraject”,  waarbij je er voor zorgt dat de uiteindelijke gebruikers met het nieuwe systeem gaan werken zoals het bedoeld is. Om zodoende het maximale resultaat te behalen.

Dit “veranderingstraject” wordt vaak vergeten. Het is een project waarin toekomstige gebruikers worden voorbereid en geënthousiasmeerd om met het nieuwe systeem te gaan werken. Belangrijk hierbij is dat de gebruikers de te bereiken eindresultaten en de achterliggende doelstellingen begrijpen. Dit is nog het gemakkelijkste deel. Het moeilijkste deel is om de gebruikers het bijbehorende gedrag en discipline aan te leren om bijvoorbeeld structureel te registreren en te werken in strakkere procedures.

Wie je hiervoor nodig hebt?
Elk project heeft een projectleider. De projectleider van het “veranderingstraject” project heeft een heel ander profiel dan de projectleider van het “bouwproject”.  Het managen van een cultuurverandering is echt iets anders dan het managen van het bouwen van een technisch product.

Als we beide projecten met evenveel aandacht en toewijding realiseren is succes verzekerd.

Deze column is gepubliceerd in de Cobouw, nummer 40, dinsdag 28 mei 2019

Evenementen

webinar-ifa-online-klein-2021

Webinar | Slim omgaan met je inkoopfacturen? Digitaliseren met IFA Online

Bouwbedrijven hebben dagelijks te maken met talloze inkomende facturen. Het verwerken van deze facturen kost vaak veel tijd. Binnenkomende facturen worden op verschillende manieren naar diverse personen doorgestuurd om goedkeuring te krijgen voor de betaling. Kan het simpeler? Volgens ons wel.

Lees verder

case studies

Header_vanlenthedalfsen_klantcase

‘In control’ met digitale werkbonnen

bekijk de case study

nieuws

Header_vanlenthedalfsen_cobouwartikel

Van Lenthe Dalfsen: ‘‘Samen naar de digitale toekomst’’ | Cobouw artikel

De samenwerking tussen Van Lenthe Dalfsen en VanMeijel als softwareleverancier was altijd al goed. De samenwerking als strategische partners is zo mogelijk nog beter. Harold van Lenthe en Wouter Hulleman vertellen over deze verandering én over de nieuwe verwerking van de werkbonnen. “Oudere collega’s vertellen nu zelfs anderen over de voordelen van de nieuwe app.”

Lees verder