0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Een verstandige vraag is de helft van wijsheid

Blog-wijsheid.png

Laatst kwam ik een oud document tegen dat ik had gemaakt tijdens mijn studie. Het was een opdracht die ik had gemaakt voor het vak strategisch verandermanagement. De basis van de opdracht was een ERP implementatie bij een overheidsorganisatie waar ik op dat moment werkzaam was.

Ik bladerde het document door en kwam het zeven S model van McKinsey tegen. Een model dat al in de jaren zeventig is ontwikkeld, maar nog steeds bruikbaar is als het om veranderingen gaat die je in je organisatie wilt doorvoeren. Het helpt je bij de start een heleboel goede vragen te bedenken.

Een scherpe vraag formuleren
Het model is hieronder afgebeeld en kent zeven cirkels, met daarin: strategy, structure, systems, shared values, staff, skills en style. Tussen de cirkels zijn verbindende lijnen getekend. Wat kun je nu met dit model? Je kunt het gebruiken als je nadenkt over veranderingen binnen je bedrijf, zoals het implementeren van nieuwe software. Het model gaat er namelijk vanuit dat de zeven elementen allemaal met elkaar verbonden zijn. Je zou het kunnen zien als knoppen waaraan je kunt draaien. Als je aan één knop draait, dan draaien de ander knoppen mee. Dat inzicht kan je helpen om scherpe vragen te formuleren.

7s modelStel dat je aan de knop structure draait: je wilt op een andere manier gaan werken, via andere processen, bijvoorbeeld omdat je met BIM  of mobiele apps aan de slag wilt. Het 7S-model helpt je dan om na te denken over welke andere factoren je na moet denken. Want je weet: als je aan de structuur-knop draait, dan heeft dat gevolgen voor ander zaken in je organisatie.

Toepassing 7s model in de praktijk
Als ik vanuit dit vraagstuk naar het model kijkt, komen er allerlei vragen bij mij op. Wat heeft bijvoorbeeld de invoering van een BIM-proces voor effect op je strategie? Wat zou je er mee kunnen of willen binnen je strategie? Of je organisatiecultuur, die in het model shared values worden genoemd, wat zou daar aan moeten veranderen? Hoe werkt je huidige cultuur mee of tegen? Wat is het effect op de medewerkers (staff) binnen het bedrijf en hun vaardigheden (skills)? Wat zou er op het vlak van leiderschapsstijl in het bedrijf moeten veranderen?

Natuurlijk geeft het 7 S model, net als alle modellen, slechts een beperkt deel van de werkelijkheid weer. Zaken als behoeften van klanten, ontwikkelingen in de context van je bedrijf enzovoort zijn niet in het model opgenomen. Maar als hulpmiddel om na te denken over de impact van een verandering binnen je bedrijf is het een lekker simpel model, dat je helpt om de juiste vragen te stellen. En zoals Francis Bacon zei: "een verstandige vraag is de helft van wijsheid".

gerelateerde blogs

Hoeveel <b>talent</b> wordt er in jouw bedrijf <b>verspild</b>?

Hoeveel talent wordt er in jouw bedrijf verspild?

Een tijdje geleden sprak ik met een directeur van een bedrijf in Groningen. Bij het bedrijf werkten een paar honderd mensen en hij werkte er een jaar. Hij vertelde me dat hij op een dag in een loods aan de praat raakte met een heftruckchauffeur. Een goede, want hij zat al dertig jaar op de heftruck.

Een <b>app</b> bouwen volgens het <b>‘innovation method’ </b>stappenplan

Een app bouwen volgens het ‘innovation method’ stappenplan

Om tot een goede app te komen moeten diverse fases worden doorlopen. En die fases vragen om een geheel nieuwe aanpak.

Evenementen

case studies

header-plegt-vos-mobiel

Inkoopfacturen automatiseren met IFA Online

bekijk de case study

nieuws

iso-header

Succesvolle hercertificering kwaliteitsmanagement en informatiebeveiliging

Goed nieuws! VanMeijel is gehercertificeerd voor ISO 9001 en ISO 27001. Hiermee laten we zien dat we kwaliteit waarborgen en dat we als organisatie gericht bezig zijn met continu verbeteren, om zo de tevredenheid van klanten te verhogen. Ook betekent dit dat we vertrouwelijk, integer en veilig met informatie omgaan en dat we scherp zijn op risicomanagement. 

Lees verder