0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

De toekomst van data analyse

Blog_header_toekomst_van_data_analyse.jpg

Door de opkomst van nieuw beschikbare technologieën is er de afgelopen vijftien jaar een grote markt ontstaan voor het grafisch presenteren van informatie. Hiermee wordt de vraag naar het sneller en eenvoudiger analyseren van data op basis van KPI’s ingevuld. Er zijn echter nieuwe veelbelovende ontwikkelingen op dit gebied. Welke dit zijn? En welke voordelen deze bieden ten opzichte van de bestaande analyse software? Om dat goed uit te kunnen leggen, gaan we eerst terug naar de huidige situatie.

Hoge kosten
Voor veel gevraagde overzichten en dashboards wordt nu meestal analyse software toegepast, ook wel 'BI' genoemd. Om tot een bruikbare dashboard te komen worden de volgende stappen doorlopen:

1. Gegevens verzamelen uit verschillende systemen (logistieke volgsystemen, ERP, enz.) en vervolgens in een datawarehouse plaatsen.
2. De verzamelde gegevens omvormen zodat de gegevens uit de verschillende systemen met elkaar te vergelijken en uniform zijn.
3. De gegevens inladen in een vooraf ingericht dashboard, zodat gegevens geanalyseerd kunnen worden en bruikbaar zijn voor het management.

Er zijn dus nogal wat stappen te zetten voordat informatie daadwerkelijk via een dashboard te presenteren is. Door deze omslachtigheid, zijn de kosten om data om te zetten in dashboards nogal fors. Dat geldt zeker ook voor aanpassingen die je wilt doorvoeren bij voortschrijdend inzicht. In de meeste gevallen zullen hiervoor externe consultancy partijen worden ingeschakeld. Veelal zijn de systemen geleverd door verschillende software leveranciers waardoor de BI consultant heel veel uitzoekwerk moet doen om data om te zetten in informatie.

Afnemend gebruik data analyse software

Afnemend gebruik
Ondanks de hoge investeringen, is het percentage van gebruikers die analyse software tot zijn of haar beschikking hebben in 2014 al behoorlijk hoog: 39% had destijds al toegang tot de software. Verder is uit onderzoek gebleken dat 56% van degenen die de software tot hun beschikking hebben, ook daadwerkelijk gebruiken. In 2016 is het percentage gebruikers binnen organisaties die de beschikking hebben over analyse software met 8% gestegen naar 47%. Dat is goed nieuws zou je denken… maar het daadwerkelijk gebruik is in plaats van gestegen, juist gezakt naar 45%. Zie grafiek.

Wat hier aan de hand is? De reden hiervoor is eigenlijk eenvoudiger dan gedacht. Gebruikers hebben simpelweg geen zin om te switchen tussen applicaties. Dus meer dan de helft van de ERP gebruikers willen niet naar een andere applicatie om daar zijn/haar analyses te moeten doen.

Wat is dan de oplossing?
Je raad het misschien al. Zorg ervoor dat je de dashboards binnen je ERP systeem brengt. Als één geïntegreerd geheel: ook wel embedded analytics genoemd. Dan hoeft een gebruiker nog maar één keer in te loggen in één applicatie om alles tot zijn of haar beschikking te hebben. Dit verhoogd de acceptatiegraad en zal het gebruik van analyse tooling weer doen toenemen. Het voordeel van embedded oplossingen is bovendien dat de analyse tooling beschikbaar komt voor alle gebruikers. Zo kan iedereen de impact of resultaten van zijn of haar werk veel beter inschatten en daarop acteren. Je organisatie kan dus een stuk slimmer gaan werken.

Andere ontwikkelingen
Naast het embedden van de dashboards in je ERP systeem, zijn er ook andere interessante ontwikkelingen. Zo zal het samenstellen en vormgeven van data t.b.v de dashboards steeds meer een selfservice activiteit worden. Het wordt je steeds makkelijker gemaakt als gebruiker om zelf dashboards samen te stellen zoals dat voor de gebruiker relevant is. Dit scheelt enorm in kosten: er hoeft voor elke aanpassing geen consultant meer langs te komen.

Verder gaat er een verschuiving plaatsvinden van slechts het kijken naar resultaten uit het verleden naar het voorspellen van gevolgen in de toekomst. Onderstaande afbeelding van Gartner visualiseert de ontwikkelingen rondom analyse software.  

Ontwikkelingen data-analyse

Bron: Gartner

Omdat de grafiek nog wel wat uitleg kan gebruiken, hierbij een korte uitleg van elke stap in de ontwikkelingen naar de ultieme data-analyses.

Descriptive analytics is de meest voorkomende vorm van informatie-analyse: je kijkt terug naar het verleden om te bepalen wat er is gebeurd, door wie en waar. Denk aan een profielanalyse van klanten of het financieel jaarverslag dat laat zien hoeveel er is uitgegeven en is binnengekomen. Niet meer en niet minder.

Diagnostic analytics kijkt ook naar het verleden, maar zoomt in op de vraag waarom bepaalde dingen gebeurd zijn. Om dit te kunnen doen, moet je oorzaak- en gevolgfactoren kunnen testen. Om in het voorbeeld van het jaarverslag te blijven: kan de dalende verkoop in bepaalde landen worden verklaard door de slechte economische omstandigheden aldaar?

Predictive analytics is het volgende stapje: als je weet waarom iets gebeurd is in het verleden, kun je ook proberen om de toekomst te voorspellen. Dat hoeft niet eens heel ingewikkeld te zijn: als je weet dat 25% van de bewoners van een nieuwbouwwijk een nieuw huis kopen zodra er weer een nieuwe wijk wordt opgezet, kun je daar je marketing en communicatie op afstemmen.

Prescriptive analytics is de praktische toepassing van de vorige: als je weet dat een bepaalde groep een koopintentie heeft (verhuizen naar de nieuwe wijk in een grotere woning), kun je daar gericht actie op ondernemen.

Conclusie
Kortom, het analyseren van data, daarop acteren en ‘voorspellen’ van de toekomst liggen binnen handbereik. Om iedereen in de organisatie deelgenoot te maken van deze mooie wereld van data-analyse, moet je echter wel iedereen binnen zijn werkomgeving de beschikbaarheid geven over de dashboards. Liefst zo flexibel mogelijk, zodat elke gebruiker zijn eigen dashboard kan samenstellen. Bovendien zal tegen lagere kosten het gebruik en de kwaliteit van de analyses beter worden. Een mooi vooruitzicht!

Webinar
Meer weten over de toekomst van data-analyse? Meld je dan aan voor de webinar op dinsdag 28 maart a.s:

https://www.vanmeijel.nl/evenementen/webinar-de-toekomst-van-rapportages-met-metacom-dashboards

Evenementen

webinar-certificaten-klein

Webinar | Certificaten: veilig werken met informatie in je bedrijfsprocessen

In Metacom en andere applicaties wordt dagelijks veel informatie geregistreerd. Deze steeds sneller verlopende uitwisseling van data en integratie en de eisen van gebruikers op het gebied van beschikbaarheid, stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van informatie.

Lees verder

case studies

Digitale grondstromen registratie met Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

raw-header

RAW 2020: moet ik updaten?

Elke vijf jaar wordt de RAW systematiek bijgewerkt conform wet- en regelgeving vanuit het CROW. Dit jaar gaat de RAW Standaard 2020 zijn intrede doen. Wat houdt dit in?

Lees verder