0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Blue Monday in de bouw | Cobouw column

cobouw-column-header-bluemonday

20 januari was het Blue Monday. Ze zeggen dat dit de meest deprimerende dag van het jaar is. De dag dat je geld toch echt op is na de dure decembermaand, en je nog een week moet wachten op nieuw salaris. De dag dat je constateert dat je, zoals elk jaar, gefaald hebt in het volhouden van je goede voornemens. En meestal is het ook nog koud, grauw en grijs buiten. Het is de collectieve baaldag van het jaar. Of toch niet?

Waar maar weinig mensen bij stilstaan is dat Blue Monday bedacht is door een marketingbureau. Het is een geconstrueerde, op fantasie gebaseerde marketingstunt, om in de slappe januari maand toch nog wat reizen en andere spullen te kunnen verkopen. Ik ontving van verschillende bedrijven nieuwsbrieven met als onderwerp bijvoorbeeld “Blue Monday dipje, Gabe?” en “Maak van Blue Monday een funday”. Er stonden mooie aanbiedingen in om mijn depressieve gevoelens te lijf te gaan. 

Nu viel dat Blue Monday gevoel bij mij wel mee. Maar als je niet uitkijkt dan kun je jezelf in de put praten op Blue Monday, op basis van een verzonnen verhaal. 

PFAS- en stikstofcrisis: je bepaalt zelf in hoeverre je je uit het veld laat slaan

In de bouw hebben we momenteel te maken met de gevolgen van PFAS- en stikstofcrisis. In tegenstelling tot Blue Monday, is dat geen verzonnen verhaal. De gevolgen zijn reëel en voor veel projecten en bedrijven ernstig. De vraag is echter of we hier in de sector collectief depressief van worden. 

Ik denk dat, net als op Blue Monday, je in grote mate zelf bepaalt in hoeverre je je uit het veld laat slaan. Als mens kunnen we kiezen hoe we met situaties omgaan. We kunnen in de slachtofferrol stappen en blijven benadrukken hoe we worden benadeeld door de wet- en regelgeving, de politiek en allerlei andere externe factoren waar we weinig of geen invloed op hebben. 

We kunnen er ook voor kiezen om de situatie zoals die is als feit te accepteren en van daaruit te kijken wat we wél kunnen doen. We kunnen er voor kiezen om die dingen te doen waarvan we weten dat het op lange termijn goed is voor onze bedrijven en onze opdrachtgevers. We zullen hiervoor verandering én innovatie moeten omarmen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar laten we ons daarop focussen. Dan weet ik zeker dat we ook deze crisis achter ons kunnen laten en er als branche sterker uit komen.

Deze column is gepubliceerd in de Cobouw van dinsdag 28 januari 2020.

gerelateerde blogs

Zie het grote plaatje: <b>Procesintegratie</b> wordt steeds belangrijker in de bouw | <b>Cobouw column</b>

Zie het grote plaatje: Procesintegratie wordt steeds belangrijker in de bouw | Cobouw column


Mijn dochter wilde nieuwe schoenen, van een bekend sportmerk. De schoenen kostten €90 en ze had er zelf voor gespaard. Tijdens het bestellen van de schoenen heeft ze met drie bedrijfsprocessen van de sportwarenfabrikant te maken gehad: het marketingproces, het logistieke proces en de service afdeling. Vanuit marketing ontving ze een code die haar het recht gaf op 15% korting. Het logistieke proces zorgde ervoor dat de schoenen, zoals beloofd, de eerstvolgende werkdag werden bezorgd. Dat liep dus zoals gepland. De service-medewerker die ze sprak was vriendelijk, toonde compassie en dacht mee aan een oplossing van haar probleem.

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

corona_nieuwsitem

Maatregelen bij VanMeijel in verband met coronavirus

Naar aanleiding van het advies vanuit de overheid en het RIVM, hebben ook wij maatregelen ingevoerd met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus. Hiermee willen we de balans vinden tussen de gezondheid van de medewerkers van ons en onze klanten, en de continuïteit van uw bedrijfsvoering en onze dienstverlening. De kern? VanMeijel blijft voor u klaarstaan.

Lees verder