0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Big Data: wat betekent het nou ècht?

bigdata

Het snelle tempo van technologische vooruitgang leidt tot revolutionaire ontwikkelingen en de meest uiteenlopende toepassingen. Technologieën die ons dagelijkse leven en onze manier van werken makkelijker, slimmer en sneller te maken. Technologieën die de digitalisering binnen je bedrijf versnellen en je concurrentievoordeel kunnen bieden. Eén ding is duidelijk: om te overleven moet je als bedrijf meebewegen met de ontwikkelingen. Maar… wat betekenen bepaalde ontwikkelingen en containerbegrippen nou echt? En wat doet VanMeijel er mee? In deze blog gaan we in op Big Data.

Big Data: ‘gewoon’ veel data?
Big Data: een prachtige IT term, die vaak gebruikt wordt om collega’s, vrienden en familie te imponeren. We weten vaak ook nog wel de connectie te leggen met Google en Facebook. Zij doen ‘iets’ met big data en verdienen er geld mee, al dan niet ten koste van de gewone burger. 

Maar wat is nu het verschil tussen 'gewoon heel veel data' en 'Big Data’? Stel, je verzameld  data uit meerdere bronnen, is het dan Big Data? Niet helemaal. Volgens de definitie van Gartner heeft Big Data drie kenmerken waarvan er tenminste twee van toepassing moeten zijn:

  • de hoeveelheid data;
  • de snelheid waarmee de data binnenkomen en/of opgevraagd kan worden;
  • de diversiteit van de data. 

De hoeveelheid data
De hoeveelheid van beschikbare data neemt in hoog tempo toe. Niet alleen digitaliseren we steeds meer, sensoren en andere apparaten en systemen zorgen ook voor een enorme stroom aan gegevens. Waar we het vroeger over megabytes hadden hebben we het nu over ExaBytes en Zettabytes. Dat is een onvoorstelbare hoeveelheid aan gegevens.

Een leuk gedachte-expiriment vind ik altijd het volgende: 
Een Zettabyte is een ‘1’ met 21 nullen: 1.000.000.000.000.000.000.000. Dat is een triljard (of zoals mijn kinderen het zeggen: duizend-miljoen-miljard, maar dat is duizend keer te weinig).  Als we nu eens een triljard seconden nemen en we gaan vanaf vandaag terug in de geschiedenis. Waar kom je dan ongeveer uit? Neem je dan een kijkje bij Napoleon? De Romeinen? De wetenschapper zeggen dat de oerknal zo'n 13,8 miljard jaar geleden plaatsvond. Met een triljard aan seconden kun je 1.148 keer heen en terug naar de oerknal. 

De snelheid van data
Een Zettabyte bevat dus zòveel gegevens, die moet je wel geautomatiseerd gaan analyseren. Daar heb je hele krachtige en dus dure computers voor nodig. Die wil je per analyse afnemen. Dus je huurt ‘supercomputer-tijd’. Vervolgens wil je dat die supercomputer de tijd besteed aan de analyse, en niet aan het wachten op de data. De data moet dus ook heel snel beschikbaar zijn voor die supercomputers. Die supercomputers staan in de cloud, bijvoorbeeld bij Amazon. Dan is het handig (lees, goedkoop) om de berg  aan data daar ook te hebben staan.

De diversiteit van data
Tot slot is de diversiteit aan gegevens ook een kenmerk van Big Data. Juist het combineren van verschillende databronnen kan tot nieuwe en verrassende inzichten leiden. Zo is gebleken dat het kopen van een oranje tweedehands auto de beste keus is. Dit is op zich een verrassend resultaat, wat zich ook wel laat uitleggen. Als iemand namelijk een nieuwe auto koopt in de kleur oranje, dan is die auto naast een vervoermiddel voor een groot deel ook een vorm van zelfexpressie. En mensen waarvoor hun auto een deel is van hun zelfexpressie zorgen beter voor hun auto.

Ook weet Walmart door het analyseren van hun Big Data dat ze voor een de komst van een orkaan, vooral bier en Strawberry Pop-Tarts (een soort koekje) moeten inslaan. Want dat is wat Amerikanen massaal kopen voor een orkaan (!). Walmart houdt nu de weersvoorspelling in de gaten en combineert zo gegevens uit het verleden, met de gegevens van weersvoorspellingen om de winkelvoorraad op peil te houden. 

Big Data, de digitale (ruwe) olie
Big Data wordt ook wel de digitale olie genoemd. Het is hier enigszins gevaarlijk om een vergelijking te maken, toch gaat deze voor een groot deel wel op.

Het is namelijk zo dat je eigenlijk helemaal niks hebt aan olie. Je moet het eerst uit de grond halen en vervolgens raffineren om tot bruikbare producten te komen. Big Data is de digitale ruwe olie. Het is héél veel data, maar deze data moet nog wel door de bewerkingen heen voordat het waarde toevoegt. 

Het is een middel, geen doel
Zelf vind ik de titel Big Data niet heel belangrijk. Het is een fenomeen, geen doel. Wat ik belangrijk vind is dat een organisatie meerwaarde kan halen uit de data die zij bezit.

Dat werkt twee kanten op. Ten eerste dien je te kijken naar welke informatie de business nodig heeft. Vervolgens kijk je naar je hele applicatielandschap, om te bepalen waar je welke data hebt. Deze data moet vervolgens 'geraffineerd' worden, dat wil zeggen: opschonen, de betrouwbaarheid vergroten, en de data van context voorzien. 

Dan is Big Data geschikt om met bijvoorbeeld Dashboards van het 'heden naar het verleden' te kijken, dit te combineren met andere gegevensbronnen en met Artificial Intelligence voorspellingen te gaan doen zodat je je resultaat kan verbeteren. En wie weet welke verrassende inzichten dat je gaat opleveren.

gerelateerde blogs

<b>De cloud: </b>Wat betekent het nou ècht?

De cloud: Wat betekent het nou ècht?

Het snelle tempo van technologische vooruitgang leidt tot revolutionaire ontwikkelingen en de meest uiteenlopende toepassingen. Technologieën die ons dagelijkse leven en onze manier van werken makkelijker, slimmer en sneller te maken. Technologieën die de digitalisering binnen je bedrijf versnellen en je concurrentievoordeel kunnen bieden. Eén ding is duidelijk: om te overleven moet je als bedrijf meebewegen met de ontwikkelingen. Maar… wat betekenen bepaalde ontwikkelingen en containerbegrippen nou echt? En wat doet VanMeijel er mee? In deze blog gaan we in op de cloud.

Evenementen

Webinar_inkoopproces_klein.png

Webinar | Een volledig digitaal inkoopproces

Ben jij calculator, uitvoerder, projectleider of administrateur? Heb je het druk en wil je ergens tijd besparen? Dan is de webinar "Een volledig digitaal inkoopproces" interessant voor jou.

Lees verder

case studies

beens-header-klein

Beens Groep kiest voor meer inzicht met Metacom+ Projecten

bekijk de case study

nieuws

sallandse-nieuwsitem

Sallandse Wegenbouw bespaart tijd met de liquiditeitsmodule

Het in 1991 opgerichte Sallandse Wegenbouw is gevestigd in Haarle en verzorgt infrawerk van projecten in met name grond-, weg- en waterbouw. Voor grip op de financiële positie maakt het bedrijf gebruik van de liquiditeitsmodule in Metacom. “We besparen tijd en fouten.”

Lees verder