0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Agile & Scrum: onze werkmethode voor productontwikkeling

Vanaf 18 januari zijn alle ontwikkelteams bij VanMeijel van start gegaan met Agile & Scrum. Dit is een methode om sneller verbeteringen én vernieuwingen voor onze software op te kunnen leveren. We geven graag een inkijkje in deze manier van werken.

Behendig, lenig, vlug
Agile projectmanagement focust zich op continue verbetering, flexibiliteit, input van het team, en het opleveren van kwalitatieve producten. Je zou Agile een verzameling kunnen noemen van Scrum, extreme programming en lean. Allemaal methodes om op een flexibele manier software te ontwikkelen, met de focus op mensen, communicatie, product en flexibiliteit. Maar Agile is niet alleen een verzameling van best practices uit allerlei methodes, maar vooral ook een mindset.

De term ‘Scrum’ komt uit het rugby, en is het moment waarop teams de armen in elkaar haken om de strategie voor de volgende ronde te bepalen. Binnen softwareontwikkeling staat Scrum voor de manier van werken, waarbij teams in kleine stapjes (= sprints) sneller resultaten neerzetten. Dit betekent voor ons dat wij dagelijks ‘de armen in elkaar’ slaan om te bepalen of het team, en wat het team maakt, op het goede spoor zit.  

Regelmatige oplevering
Het doel van onze ontwikkelteams is om zeer regelmatig (dagelijks, wekelijks, tweewekelijks) werkende software op te leveren. We zijn als team dus altijd bezig met het continue opleveren (= Continuous Delivery) van stukken software. Als team willen we namelijk snel wijzigingen doorvoeren, vaak releasen en het risico op fouten zoveel mogelijk beperken. Een belangrijk speerpunt, want we willen onze klanten snel en regelmatig kunnen voorzien van (functionele) updates. En hoe eerder en sneller we fouten ontdekken en oplossen, hoe sneller we het kunnen uitleveren.

Samenstelling ontwikkelteam
Een ontwikkelteam bestaat bij ons uit een producteigenaar, scrum master en de overige teamleden. Een producteigenaar houdt zich bezig met de productvisie, product roadmap en de planning. Hij/zij is vooral bezig met het 'Waarom' (product, klantbehoeftes en prioriteiten). Een scrum master houdt zich bezig met de organisatie van het team (Wie, Wat en Hoe). De producteigenaar, scrum master en overige teamleden werken daarnaast heel veel samen. De Sprint planning, Dagelijkse Scrum, Sprint review, Sprint retrospective zijn standaard momenten waar alle betrokkenen bij aanwezig zijn. Bij de Sprint review presenteert het team de gemaakte software aan de producteigenaar. Bij de Sprint retrospective bespreekt het team hoe het in de afgelopen sprint is gegaan en vooral ook: wat er beter kan en welke verbeteracties daarvoor uitgezet dienen te worden.

Resultaat
Het doorvoeren van de Agile methode zorgt voor een frisse wind in de ontwikkelafdeling. We krijgen veel meer inzicht in ons werk en wat we als team willen bereiken in het tweewekelijkse ritme. We zien nu al dat we met deze methode meer ritme krijgen en focus hebben op het creëren van waarde voor de klant. De komende maanden zullen we de Agile en Scrum processen verder verankeren binnen onze organisatie, zodat het een nog betere aansluiting krijgt met de klant en de rest van onze organisatie.

gerelateerde blogs

Simpeler <b>releasebeleid</b>

Simpeler releasebeleid

Dagelijks zijn we bezig met het realiseren van software-oplossingen. De door ons gemaakte oplossingen worden uitgeleverd in een bepaald product, in een specifieke release. Wij vragen ons daarom ook continue af: kunnen wij ook simpeler onze software bouwen én uitgeven?

Bouwen kan <b>simpeler</b>

Bouwen kan simpeler

"Bouwen kan simpeler". Dat is ons motto en niet zonder reden. Toen Van Meijel Automatisering startte in 1987, was onze doelstelling om bouwbedrijven aan de hand van automatiseringsoplossingen te helpen hun taken eenvoudiger te maken en efficiënter.

Een <b>app</b> bouwen volgens het <b>‘innovation method’ </b>stappenplan

Een app bouwen volgens het ‘innovation method’ stappenplan

Om tot een goede app te komen moeten diverse fases worden doorlopen. En die fases vragen om een geheel nieuwe aanpak.

Evenementen

Webinar | De leveranciersbonnen digitaal met Metacom Online

Als bouwbedrijf koop of huur je dagelijks veel in tijdens de uitvoering van een bouwproject. Of het nu gaat om personeel, materialen of materieel: de administratie van de externe bonnen kosten veel tijd. Zeker wanneer de inkopen nog  worden gedaan met een bonnenboekje.

Lees verder

case studies

Van Werven realiseert zelf procesinnovaties met Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

Bolkesteijn Infrastructuur B.V. slaat nieuwe weg in met Metacom+

Bolkesteijn Infrastructuur B.V. heeft een nieuwe weg ingeslagen door te kiezen voor Metacom+. Door te werken met het Metacom platform verwacht het Hoogeveense aannemersbedrijf vele efficiencyslagen te maken en klaar te zijn voor een digitale toekomst.

Lees verder