0527 61 47 67
Stuur ons een e-mail
Support
Aanmelden nieuwsbrief

naar overzicht

Abonnement op bedrijfssoftware, of niet?

Blog-abonnement_op_bedrijfssoftware.png

Heel langzaam begint de wereld van bedrijfssoftware op te schuiven naar een ander afrekenmodel. In de kern komt dit neer op de verschuiving van betalen voor eigendom naar betalen voor gebruik. Dit heeft grote invloed op de relatie met een softwareleverancier. Is jouw bedrijf al klaar voor de overstap?

Focus op aanschaf in plaats van gebruik
Traditioneel zijn veelal de volgende twee smaken voor de aanschaf van bedrijfssoftware van toepassing: of je kiest voor de aanschaf inclusief onderhoud en het kunnen updaten naar nieuwe versies, of je kiest voor de variant waarbij je een versie koopt waarin alleen onderhoud wordt gegeven op die versie. Wanneer er een nieuwe versie uitkomt, zul je opnieuw moeten investeren.

De overeenkomst tussen deze modellen is dat de focus heel erg ligt op de aanschaf van nieuwe of extra licenties/functies, en veel minder op het gebruik. De echte ‘drive’ om het gebruik van de software te optimaliseren door de softwareleverancier, verdwijnt vaak meer naar de achtergrond. Je hebt immers de software al aangeschaft en de echte noodzaak is verdwenen. Optimalisaties vragen vaak weer om nieuwe investeringen en worden daarom of uitgesteld of niet gedaan. De leverancier van de software maakt op basis van kostenoverwegingen keuzes om wel of niet te investeren in specifieke functionaliteit.

Koudwatervrees voor abonnement
De variant die sterk in opkomst is, is een abonnement op het gebruik van de software. Dit kan software zijn die je ‘on-premise’ hebt draaien of software die beschikbaar wordt gesteld in de cloud. Er bestaat echter nogal wat koudwatervrees om over te stappen naar zo’n abonnement. Een tegenargument is bijvoorbeeld dat je overgeleverd zou zijn aan de grillen van een softwareleverancier en hij ‘zomaar’ updates kan lanceren. Updates waar je misschien niet op zit te wachten. Veel bedrijven zijn ook nog terughoudend omdat in geval van een cloud situatie de garantie van een werkend systeem in andermans handen ligt. Tot slot zouden abonnementen vele malen duurder zijn.

Volgens mij zijn deze spookbeelden onterecht. Ik denk juist dat de softwareleverancier zich kwetsbaar durft op te stellen wanneer software als abonnement wordt aangeboden. Klanten kunnen namelijk veel eenvoudiger een abonnement opzeggen. Dit dwingt de softwareleverancier om focus te hebben op de gebruiker en het gebruik. Er zal alles aan gedaan worden om de benodigde functionaliteit en service te bieden die gebruikers nodig hebben voor de ondersteuning van hun werkzaamheden. Nieuwe functionaliteit zal zo snel mogelijk beschikbaar worden gesteld, om gebruikers tevreden en loyaal te houden.

Dit verplicht de softwareleverancier om in contact te blijven met de gebruikers. Betere software die echt helpt, leidt tot meer gebruik en gebruikers. Sterker nog, uiteindelijk zal deze vorm van software beschikbaar stellen het ‘kaf van het koren’ scheiden. Want wie wil er nou een abonnement op software die je toch niet gebruikt? Als je softwareleverancier dan ook nog eens flexibel omgaat met opschalen en afschalen van gebruikers kan jouw organisatie snel en adequaat reageren op veranderingen in je organisatie en markt en vinden er geen desinvesteringen plaats.

Van leverancier naar partner
Kortom, een abonnement zal de kwaliteit van software laten toenemen. Het dwingt de softwareleverancier om met goede service en ondersteuning zijn klanten te helpen zijn software te laten gebruiken. De focus ligt niet meer op de verkoop van nieuwe/ of extra modules, maar vooral op het optimaliseren van het gebruik. Alles binnen de softwaresuite is immers beschikbaar. En als je als klant tevreden bent over de software en het volop in gebruik hebt om jouw business te laten excelleren wordt de softwareleverancier daar ook gelukkig van. Het mes snijdt dus aan twee kanten: in plaats van een opdrachtgever-leverancier relatie zal er een partnerschap ontstaan.

gerelateerde blogs

Van <b>bezit</b> naar <b>gebruik</b>

Van bezit naar gebruik

Afgelopen week zag ik op televisie een commercial van Volkswagen. Een man en vrouw hebben net een ‘heel charmante auto’ gekocht volgens de verkoper. Ze hoeven alleen nog maar even te tekenen. Dan zegt de verkoper: “tja, voor hetzelfde geld reed u nu iets degelijks als een Volkswagen Polo...”. Waarop man en vrouw de verkoper afleiden en stiekem, zonder te tekenen de zaak verlaten, om even later bij de Volkswagen dealer naar binnen lopen voor een Polo.

Simpeler <b>releasebeleid</b>

Simpeler releasebeleid

Dagelijks zijn we bezig met het realiseren van software-oplossingen. De door ons gemaakte oplossingen worden uitgeleverd in een bepaald product, in een specifieke release. Wij vragen ons daarom ook continue af: kunnen wij ook simpeler onze software bouwen én uitgeven?

Een <b>nieuwe fase</b> in onze geschiedenis

Een nieuwe fase in onze geschiedenis

Dit jaar bestaat VanMeijel 29 jaar. We kunnen terugkijken op een succesvolle historie. We zijn in drie decennia gegroeid van een eenmansbedrijf met een calculatieoplossing naar een organisatie die voor ongeveer tweehonderdvijftig bedrijven een groot deel van hun bedrijfsautomatisering verzorgt. Dagelijks werken er nu zo’n tienduizend mensen met Metacom.

Evenementen

webinar_ordertocash_klein.png

Webinar | Het volledige proces van order to cash digitaal

Verkoopfacturen worden vaak al digitaal verstuurd. Wist je dat je dit proces ook kunt automatiseren? Met de verkoopfactuur package in Metacom Online kun je verkoopfacturen altijd automatisch aanmaken, bijwerken en versturen. Ontdek meer in deze webinar.

Lees verder

case studies

smink-header-klein

Sneller werken met digitale werkorders in Metacom Online

bekijk de case study

nieuws

corona_nieuwsitem

Maatregelen bij VanMeijel in verband met coronavirus

Naar aanleiding van het advies vanuit de overheid en het RIVM, hebben ook wij maatregelen ingevoerd met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus. Hiermee willen we de balans vinden tussen de gezondheid van de medewerkers van ons en onze klanten, en de continuïteit van uw bedrijfsvoering en onze dienstverlening. De kern? VanMeijel blijft voor u klaarstaan.

Lees verder